Rok wydania: 2008
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: Przedsiębiorstwo hi-tech, Strategia przedsiębiorstwa, Praktyka zarządzania
Strony: 13-16
Język publikacji: Polski
Strategie i praktyki zarządzania firm high-tech w różnych otoczeniach instytucjonalnych
Abstrakt
Gospodarki w trakcie transformacji są dobrym laboratorium dla testowania zachodnich teorii zarządzania. Jedną z istotnych nowych teorii jest teoria instytucjonalna, która bada, jak instytucje (otoczenia społeczne, ekonomiczne, polityczne) wpływają na zachowania firm. Nasze badania próbują odpowiedzieć na pytanie: jak instytucjonalne otoczenia dwóch bardzo różnych gospodarek, chińskiej i polskiej, mogą wpływać na funkcjonowanie firm high-tech, specjalizujących się w budowaniu oprogramowania i komputerów. Starając się przetestować teorię instytucjonalną autorzy proponują wiele hipotez wskazujących na możliwe różnice w strategicznych zachowaniach firm polskich i chińskich. W szczególności autorzy przewidują, że w bardziej złożonym i dynamicznym otoczeniu instytucjonalnym z racji wcześniejszej fazy transformacji: a) chińskie firmy będą w większym stopniu budowały strategie inkrementalne i zorientowane na wzrost niż polskie firmy; b) chińskie firmy będą inwestowały głównie w badania i rozwój nowych technologii, podczas gdy polskie firmy w bardziej ustabilizowanym otoczeniu będą inwestowały głównie w dystrybucję, sprzedaż i marketing; c) ponieważ przemysł oprogramowania i komputerów jest globalny, sposób zarządzania (funkcjonowanie ekipy zarządczej) tymi firmami będzie podobny w obu otoczeniach instytucjonalnych. (abstrakt oryginalny)