Rok wydania: 2008 Numer czasopisma: 9 Słowa kluczowe: Fuzje i przejęcia, Zarządzanie zmianami, Zarządzanie procesowe Strony: 26-29 Język publikacji: Polski Pobierz Wdrażanie zmian w procesie integracji firm Maciej Cieślicki Abstrakt O złożoności procesu fuzji świadczy fakt, że duży odsetek tych transakcji kończy się fiaskiem. Kluczowym elementem w transakcji fuzji jest proces integracji. Stworzenie jednolitego i skutecznie działającego przedsiębiorstwa uzależnione jest od właściwie przeprowadzonych zmian we wszystkich obszarach zarządzania. Zmiany powinny być przeprowadzone w trzech obszarach: kulturowym, strukturalnym i procesowym. Biorąc pod uwagę znaczenie czynnika ludzkiego w organizacji kluczowe wydają się zmiany w obszarze kulturowym. Nacisk na elementy kulturowe pokazuje, że integracja, a nie tylko proste wykonywanie transakcji, staje się coraz ważniejszą kompetencją. Wiąże się z tym nie tylko realizacja zakładanych parametrów finansowych, ale także pomyślne zarządzanie ludźmi, wiedzą oraz wspólną pracą w środowisku, które powstaje po fuzji. Czynniki te są coraz częściej postrzegane jako decydujące o wydobyciu pełnej wartości z realizowanych fuzji i przejęć