Rok wydania: 2009
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: Zachowania organizacyjne, Etyka przedsiębiorstwa, Organizacje uczące się, Menedżer
Strony: 12-15
Język publikacji: Polski
Standardy moralnego uczenia się organizacji w relacjach menedżerów
Abstrakt
Tematem artykułu jest tworzenie nowej wiedzy etycznej w przedsiębiorstwach. Analiza oparta została na zbiorze wywiadów z menedżerami, którzy opisują proces rozwiązywania trudnych dylematów etycznych. Analiza frekwencyjna wypowiedzi dowodzi znaczącej asymetrii pomiędzy indywidualnym i organizacyjnym poziomem uczenia się; uczenie się na poziomie organizacyjnym prawie nie istnieje. W wymiarze indywidualnym dominuje uczenie się „menedżerskie”, zorientowane na rozwiązywanie pojawiających się problemów organizacyjnych. Blokada procesów moralnego uczenia się stawia w wątpliwość dialogowe modele poprawy etycznego poziomu zarządzania w polskich przedsiębiorstwach. Z badań wynika, że przeszkody etycznego uczenia się przedsiębiorstw tkwią przede wszystkim w polityce ich zarządów.