Rok wydania: 2009
Numer czasopisma: 9
Słowa kluczowe: Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Strategia konkurencji, Badania naukowe, Metodologia badań
Strony: 18-22
Język publikacji: Polski
Problemy badań konkurencyjności przedsiębiorstw
Abstrakt
W Polsce prowadzonych jest wiele badań nad konkurencyjnością przedsiębiorstw w zakresie rynkowych czynników konkurencyjności i ich wpływu na konkurencyjność firmy zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Drugim ważnym obszarem badawczym jest identyfikacja i analiza źródeł rynkowej konkurencyjności przedsiębiorstw. Realizowane przez różne krajowe ośrodki badania mają zwykle charakter cząstkowy i skupiają się jedynie na wybranych zagadnieniach konkurencyjności. W referacie przeprowadzono analizę różnych podejść stosowanych w badaniach konkurencyjności w odniesieniu do źródeł i strategii konkurencyjności. Zwrócono uwagę na stosunkowo małą liczbę badań poświęconych bazowym źródłom konkurencyjności oraz mechanizmom i systemom ich tworzenia. Sformułowano cztery podstawowe warunki poprawności metodologicznej ujęcia mechanizmu konkurencyjności przedsiębiorstw stanowiące dobrą podstawę dla dalszych badań konkurencyjności.