Rok wydania: 2009
Numer czasopisma: 9
Słowa kluczowe: Wycena przedsiębiorstwa, Szacowanie wartości, Standardy
Strony: 35-38
Język publikacji: Polski
Formalne aspekty wyceny przedsiębiorstw : Zarys problemu
Abstrakt
W artykule przedstawiono najważniejsze aspekty formalne dotyczące wyceny przedsiębiorstw. Omówiono kształtowanie się standardów wyceny w USA i innych krajach. Scharakteryzowano pozycję zawodową analityka ds. wyceny przedsiębiorstw oraz formalne i merytoryczne wymogi stawiane przed osobami zajmującymi się wyceną przedsiębiorstw. Przedstawiono różne stopnie sformalizowania wyceny przedsiębiorstw. W artykule podkreślono, że analityk dokonujący wyceny przedsiębiorstwa powinien robić to w taki sposób, aby otrzymana wycena była możliwie najbardziej obiektywna i rzetelnie odzwierciedlała wartość przedsiębiorstwa jako zorganizowanej jednostki gospodarczej w określonym kontekście, uwzględniając cel i konkretne uwarunkowania wyceny. Realizacji tego postulatu służą m.in. standardy wyceny przedsiębiorstw, które powinny być opracowane i funkcjonować jako obowiązujące prawo lub wzorzec „dobrej praktyki”. W konkluzji artykułu stwierdzono, że w Polsce nastał już czas, aby takie standardy wprowadzić.