Rok wydania: 2009
Numer czasopisma: 7/8
Słowa kluczowe: Misja przedsiębiorstwa, Strategia przedsiębiorstwa, Wartość przedsiębiorstwa, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
Strony: 61-65
Język publikacji: Polski
Misja i strategia firmy jako narzędzie tworzenia wartości przedsiębiorstwa
Abstrakt
Wraz ze zmianą głównych celów przedsiębiorstwa dokonują się również zmiany sposobów i metod zarządzania. Osiąganie nadrzędnego celu przedsiębiorstwa, jakim jest wzrost jego wartości, spowodowało, że na początku lat 80.ubiegłego stulecia rozwinęła się koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value – Based Management VBM). Ogólnie można stwierdzić, że główną cechą zarządzania przez wartość jest ukierunkowanie wszystkich procesów mających miejsce w przedsiębiorstwie na kreowanie wartości. Integruje ono misję, cele i strategie cząstkowe w jeden zwarty system. Umożliwia to realizację interesów właścicieli (akcjonariuszy), a pośrednio przekłada się to na zadowolenie wszystkich grup interesów. Koncepcja zarządzania wartością łączy w sobie elementy zarządzania strategicznego, zarządzania finansami, zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzania marketingowego. Punktem wyjścia jest tutaj misja, a następnie sformułowane cele, zadania oraz środki jej realizacji. Misja kształtuje działania firmy, jej strategię i sposób zarządzania.