Rok wydania: 2011 Numer czasopisma: 4 Słowa kluczowe: Otoczenie przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Innowacyjność przedsiębiorstw, Zarządzanie innowacyjne Strony: 20-23 Język publikacji: Polski Pobierz Modele realizacji działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa Szymon Cyfert, Paweł Mielcarek Abstrakt Analiza literatury przedmiotu z zakresu zarządzania innowacjami pozwala na przeprowadzenie wnioskowania, że kluczowym przedmiotem zainteresowania w badaniach nad realizacją działalności innowacyjnej są organizacyjne aspekty realizacji procesu zarządzania innowacjami, natomiast wpływ otoczenia na procesy innowacyjne jest marginalizowany. Podejmując próbę likwidacji zarysowanej powyżej luki, celem artykułu uczyniono omówienie autorskiej koncepcji modelu realizacji działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwie, wskazującego na rolę otoczenia konkurencyjnego w procesie zarządzania innowacjami. W artykule przyjęto założenie o komplementarnej roli przedstawionego modelu w odniesieniu do koncepcji zarządzania innowacjami na poziomie przedsiębiorstwa, co oznacza, że wybór konkretnej opcji modelu stanowi punkt wyjścia w realizacji procesu zarządzania innowacjami. Przedstawiony model – kostka innowacji, został skonstruowany przy wykorzystaniu trzech zmiennych: miejsca powstawania innowacji, metod realizacji działalności innowacyjnej oraz sposobu wykorzystania innowacji. Nałożenie tak zdefiniowanych wymiarów na realizowany w organizacji proces zarządzania innowacjami powoduje, że wyłania się model ośmiu potencjalnych opcji realizacji działalności innowacyjnej. (abstrakt oryginalny)