Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: Sprawozdawczość finansowa, Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie, Rachunkowość kreatywna, Finanse przedsiębiorstwa, Wizerunek przedsiębiorstwa
Strony: 36-39
Język publikacji: Polski
Pobierz
Kreatywna czy oszukańcza sprawozdawczość finansowa? : sygnały, symptomy, diagnoza
Ewa Śnieżek, Michał Wiatr
Abstrakt
Potrzeba przedstawienia przedsiębiorstwa w jak najkorzystniejszym świetle doprowadziła stopniowo do wypracowania wielu metod "fryzowania" elementów sprawozdania finansowego. Upiększanie sprawozdań polega przede wszystkim na zastosowaniu powszechnie znanych, dopuszczonych przez prawo, alternatywnych rozwiązań, ale również na wykorzystywaniu luk w regulacjach prawnych czy wreszcie na działaniach na granicy prawa, bądź niezgodnych z prawem. Skandale, związane z negatywnymi skutkami "kreatywnej" (agresywnej, oszukańczej) rachunkowości, oszustwami zarządów i nieetycznym postępowaniem niektórych audytorów zachwiały społecznym zaufaniem do rzetelności i wiarygodności sprawozdań finansowych. Prawdziwa kreatywna rachunkowość, stosowana w sposób niekolidujący z przepisami prawa, może służyć np. do zmniejszenia lub przesunięcia w czasie zobowiązań podatkowych, poprawy zdolności kredytowej firmy czy też do maksymalizacji nadwyżki finansowej. W artykule poddano analizie wpływ wykorzystania metod rachunkowości kreatywnej i agresywnej na finansowy wizerunek sytuacji przedsiębiorstwa. Starano się również wskazać newralgiczne obszary manipulacji księgowych oraz sytuacje, które mogą prowadzić do tendencyjnego kształtowania wizerunku finansowego przedsiębiorstwa.
Publikacje z rocznika