Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 12
Słowa kluczowe: Zarządzanie strategiczne, Przewaga konkurencyjna, Wartość przedsiębiorstwa, Renta ekonomiczna, Tworzenie wartości
Strony: 6-10
Język publikacji: Polski
Pobierz
Od operacyjnej do strategicznej przewagi konkurencyjnej
Grzegorz Urbanek
Abstrakt
Podstawowym celem działania przedsiębiorstwa jest maksymalizacja jego wartości. Dlatego ocena skuteczności strategii prowadzącej do uzyskania przewagi konkurencyjnej powinna być dokonywana z punktu widzenia jej wpływu na wykreowaną wartość. Celem artykułu jest próba integracji perspektyw strategicznej i finansowej w ocenie efektywności przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Artykuł prezentuje propozycje definicji operacyjnej i strategicznej przewagi konkurencyjnej. Pierwsza – operacyjna – oznacza osiąganie lepszych niż konkurenci wyników w określonych obszarach, druga – strategiczna – oznacza realizowanie renty ekonomicznej prowadzącej do wzrostu wartości przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
Publikacje z rocznika