Rok wydania: 2013
Numer czasopisma: 10
Słowa kluczowe: Rozwój zrównoważony, Ochrona konsumenta, Decyzje konsumenckie, Badania ankietowe
Strony: 9-12
Język publikacji: Polski
Pobierz
Nowe trendy w konsumpcji - odpowiedzialny i zrównoważony konsumeryzm
Anna Żelazna-Blicharz
Abstrakt
Zrównoważony rozwój stanowi szansę na poprawę jakości życia społeczeństwa współczesnego i przyszłych pokoleń. Nie można rozpatrywać zrównoważonego rozwoju bez uwzględniania odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji. Konsumenci aktywnie poszukujący informacji o produktach i świadomie podejmujący decyzje zakupowe mają duży wpływ na postawę podmiotów gospodarczych i sposób prowadzenia działalności. Celem opracowania jest charakterystyka konsumeryzmu określanego jako zrównoważony. Opisane zostały cechy zrównoważonego konsumenta i społeczeństwa. W publikacji zawarte są też wyniki badań empirycznych dotyczących zachowań konsumentów i znajomości oznaczeń zamieszczanych na opakowaniach produktów w podgrupach kobiet i mężczyzn. Badania wykazały istotne różnice w rozpoznawaniu znaków umieszczanych na produktach w grupie kobiet i mężczyzn, a także w zależności od wykształcenia i dochodów respondentów. Okazało się, że można wyróżnić już grupę konsumentów, którzy zwracają uwagę na to, kto jest wytwórcą dóbr, a także deklarują znajomość oznaczeń potwierdzających ekologiczny charakter produktów. (abstrakt oryginalny)
Publikacje z rocznika