Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: Zarządzanie, Nauki społeczne, Modele zarządzania, Badania naukowe
Strony: 3-6
Język publikacji: Polski
Paradygmaty w naukach o zarządzaniu
Abstrakt
Celem artykułu jest wywołanie dyskusji odnośnie do potrzeby i znaczenia i paradygmatów w naukach o zarządzaniu. Stawia się tu tezę, iż jedną z głównych przyczyn słabości nauk o zarządzaniu jest brak refleksji nad paradygmatami. Wskazano na podstawowe znaczenie pojęcia paradygmatu i zbadano relacje między naukami o zarządzaniu a paradygmatami. Uzasadniono potrzebę refleksji nad paradygmatami i systematyzacji wiedzy w tym obszarze. Odniesiono się też do współczesnych paradygmatów. W naukach o zarządzaniu trzeba szukać paradygmatów, mimo iż jest to dyscyplina niedojrzała. Warto ująć kwestię paradygmatów nauk o zarządzaniu zgodnie z koncepcją programów badawczych Imre Lakatosa. Wyznacza ona dobre ramy dla analizy - niezależnie od tego, czy przewiduje się szybki rozwój nauk o zarządzaniu, czy też nie.