Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Otoczenie przedsiębiorstwa, Relacje organizacja-otoczenie, Relacje przedsiębiorstwo-konsument, Elastyczność organizacji, Badanie przedsiębiorstw, Badania ankietowe, Wyniki badań
Strony: 4-9
Język publikacji: Polski
Pobierz
Elastyczność kształtowania relacji przedsiębiorstw – wyniki badań empirycznych
Estera Piwoni-Krzeszowska
Abstrakt
Elastyczne kształtowanie relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami może sprzyjać tworzeniu wartości dla podmiotów wymiany. Jednak dzięki budowanym relacjom przedsiębiorstwo uzyskuje nie tylko przychody, ale też musi ponosić koszty na ich realizację, co odzwierciedla się w opłacalności stosunków, która przekłada się na wartość relacji i ostatecznie na wartość przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest analiza wyników badań empirycznych przeprowadzonych z zamiarem weryfikacji hipotezy o występowaniu zależności między elastycznością kształtowania relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami a dynamiką opłacalności stosunków. Do realizacji tego zadania wykorzystano studia literatury, pozwalające na zaproponowanie sposobu pomiaru elastyczności relacji, oraz badania ankietowe. Analizę statystyczną przeprowadzono w oparciu o test niezależności chi-kwadrat i współczynnik V Cramera. Przeprowadzone badania empiryczne nie wykazały bezpośredniej zależności między stopniem elastyczności kształtowania relacji przedsiębiorstwa z odbiorcami i konsumentami a rentownością stosunków, a zależność taka, ale relatywnie słaba, występuje w przypadku relacji z dostawcami.
Publikacje z rocznika