Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 12
Słowa kluczowe: Przedsiębiorczość akademicka, Przedsiębiorczość, Szkolnictwo wyższe, Rozwój przedsiębiorczości, Osobowość człowieka, Studenci, Badania ankietowe, Wyniki badań
Strony: 26-31
Język publikacji: Polski
Potencjał przedsiębiorczy uczelni na przykładzie Politechniki Częstochowskiej
Abstrakt
W artykule zwrócono uwagę na zasadność definiowania przedsiębiorczości akademickiej w szerszym ujęciu. Oznacza to, że w przedsiębiorczość akademicką wpisuje się nie tylko tworzenie firm odpryskowych spin-out/spin-off, ale także działania wspierające współpracę nauki i gospodarki. Pod pojęciem przedsiębiorczości akademickiej należy również rozumieć przedsiębiorczość samej uczelni oraz potencjał jej pracowników i studentów. Pojawia się jednak pytanie, czy i w jakim stopniu środowisko akademickie charakteryzuje się postawą przedsiębiorczą? Celem artykułu jest diagnoza postaw przedsiębiorczych studentów Politechniki Częstochowskiej. Badania zostały przeprowadzone na grupie 201 studentów w okresie październik 2010 - luty 2013. Wyniki badań wskazują, że zdecydowana większość respondentów uważa się za osoby przedsiębiorcze. Bycie przedsiębiorczym nie jest jednak tożsame z byciem przedsiębiorcą. Jako cechy osobowe charakteryzujące postawę przedsiębiorczą wskazano: odpowiedzialność za podejmowane decyzje, chęć podejmowania ryzyka, kreatywność, samodzielność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy. Oferta Uczelni dotycząca wzmacniania postaw przedsiębiorczych środowiska akademickiego została oceniona pozytywnie, ale wskazano również możliwości jej doskonalenia. Zaprezentowane wyniki badania pozwalają na wąską charakterystykę środowiska akademickiego. Dlatego badania środowiska akademickiego Politechniki Częstochowskiej będą kontynuowane w szerszym zakresie, by w ostateczności dokonać oceny systemu współpracy między sferą nauki i biznesu w regionie.