Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Społeczna odpowiedzialność biznesu, Metody bibliometryczne, Wyniki badań, Analiza bibliometryczna
Strony: 36-44
Język publikacji: Polski
Pobierz
PROBLEMATYKA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI BIZNESU JAKO OBIEKT NAUKOWYCH ZAINTERESOWAŃ — WYNIKI ANALIZY BIBLIOMETRYCZNEJ
Joanna Ejdys
Abstrakt
Na każdym etapie cyklu rozwoju badań naukowych dotyczących określonej dyscypliny lub subdyscypliny naukowej, uwzględniając globalny charakter procesu upowszechniania wiedzy oraz dynamikę zmian, badacze zadają sobie pytania dotyczące potencjalnych obszarów badań, stopnia nasilenia dotychczas realizowanych badań, wiodących ośrodków naukowych i naukowców w danej dziedzinie badawczej. Narzędziem umożliwiającym uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania jest bibliometria. Cele artykułu było zaprezentowanie wyników analizy bibliometrycznej badań naukowych dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR). Na potrzeby analizy bibliometrycznej wykorzystano następujące narzędzia i techniki: analizę trendów w zakresie liczby publikacji, analizę cytowań, metodę współwystępowania słów oraz grupowania (analizę klastrów), metodę mapowania myśli. Do analizy wykorzystano oprogramowanie VOSviewer, XMind oraz narzędzia analizy danych dostępne w bazach Web of Science i SCOPUS. Przeprowadzona analiza współwystępowania słów oraz próba określenia klastrów pozwoliła na wyłonienie czterech klastrów badawczych dotyczą problematyki CSR. Należą do nich: (i) raportowania i pomiaru wyników, (ii) relacji z interesariuszami, (iii) polityki, strategii i standaryzacji oraz (iv) CSR w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Publikacje z rocznika