Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Przedsiębiorczość, Przedsiębiorstwo rodzinne, Rozwój przedsiębiorczości, Przegląd literatury, Wyniki badań
Strony: 52-59
Język publikacji: Polski
Pobierz
ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI RODZINNEJ W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH
Jan Jeżak
Abstrakt
Pierwszym celem niniejszego opracowania jest ukazanie roli i znaczenia ekonomicznego przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce światowej, jak również specyficznych cech i problemów, z jakimi borykają się tego typu firmy. Natomiast drugim celem jest przedstawienie wyników badań własnych nad stanem przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce oraz wskazanie czynników warunkujących dalszy rozwój tej przedsiębiorczości w naszym kraju. Przeprowadzone badania wykazały, że przedsiębiorstwa rodzinne stanowią ponad 40% wszystkich polskich przedsiębiorstw (według stanu na koniec 2009 r.). Charakteryzują się one wysokim stopniem różnorodności, zarówno pod względem przyjętej formy prawnej, wielkości osiąganych przychodów, liczby zatrudnionych pracowników spoza rodziny, a także pod względem stosowanych metod konkurowania o klienta. Badania wykazały również, że głównym problemem polskich firm rodzinnych jest brak dobrze przygotowanych sukcesorów, chętnych do przejęcia firmy. W końcowej części opracowania przedstawiono konieczne - zdaniem autora - różnorakie działania o charakterze makro- oraz mikroekonomicznym, które mogłyby przyśpieszyć rozwój przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce.
Publikacje z rocznika