Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 7
Słowa kluczowe: Miasto, Atrakcyjność turystyczna, Turystyczne atrakcje, Serwisy społecznościowe, Badanie Internetu
Strony: 46-52
Język publikacji: Polski
Pobierz
WPŁYW WYDARZENIA MUZYCZNEGO NAATRAKCYJNOŚĆ TURYSTYCZNĄ MIASTA. UJĘCIE NETNOGRAFICZNE
Krzysztof Stepaniuk
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie poziomu oddziaływania wydarzenia (festiwalu muzycznego) na atrakcyjność turystyczną miasta. Do zbadania tego zjawiska wykorzystano metodę netnograficzną. Obiektem badań były 24 strony festiwali muzyki hip hop z Polski i z zagranicy, funkcjonujące w ramach serwisu społecznościowego Facebook. Zawartość losowo wybranych stron poddano kompleksowej analizie ilościowej i jakościowej ze szczególnym uwzględnieniem komentarzy pozostawionych przez użytkowników pod . Wyrażone opinie zostały uporządkowane według modelu zachowań konsumenckich AIDA. Zgodnie z danymi literaturowymi przyjęto, że opinie z poziomu D (desire) i AC (action) są równoważne odpowiednio z pożądaniem i podjęciem bezpośredniej decyzji o udziale w wydarzeniu. Dzięki temu wyniki powyższych analiz stanowiły podstawę do próby zdiagnozowania poziomu potencjalnej i/lub rzeczywistej aktywności turystycznej użytkowników serwisu społecznościowego Facebook, związanych z kulturą muzyki hip-hop. Uzyskane rezultaty sugerują możliwość istnienia pozytywnego związku między organizacją festiwalu muzycznego w mieście a wzrostem poziomu jego atrakcyjności turystycznej. Około 18% ogółu komentujących wydarzenia odbywające się w Polsce i zdefiniowanych jako osoby pochodzące spoza miasta festiwalowego, wykazuje chęć wzięcia udziału lub wzięła już udział w imprezie. Dla wydarzeń z zagranicy opinie podobnej treści wyraża 16% ogółu pozostawiających komentarze. Jednocześnie w Polsce wielkość miasta wydaje się nie mieć związku z podjęciem przez komentujących decyzji o wyjeździe. Jądrem atrakcyjności, generującym decyzję o podróży jest najprawdopodobniej sam festiwal.
Publikacje z rocznika