Rok wydania: 2016 Numer czasopisma: 8 Słowa kluczowe: Zasoby niematerialne, Marka przedsiębiorstwa, Wizerunek przedsiębiorstwa, Zarządzanie talentami, Przegląd literatury, Badania ankietowe, Wyniki badań Strony: 33-40 Język publikacji: Polski Pobierz MARKA PRACODAWCY I JEJ WIZERUNKOWE ZNACZENIE W ZARZĄDZANIU TALENTAMI Zbigniew Malara, Janusz Kroik Abstrakt Praca w podstawowym aspekcie odnosi się do stwierdzenia, że wizerunek pracodawcy jest kanwą dla sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa. Przeanalizowano bieżące artykuły podkreślające rosnące znaczenie employer branding (EB) i sposoby jego kreowania. Podkreślono, że EB należy wiązać ze staraniami przedsiębiorstwa o pozyskiwanie i utrzymywanie utalentowanych pracowników. Mimo że literatura daje wskazówki dla kompleksowego podejścia do zarządzania talentami, to istnieją też poglądy o jego małej skuteczności i koncentrowania się raczej na wybranych narzędziach. Te przesłanki stanowiły podstawę do wykorzystania badań ankietowych, którymi respondentami byli pracownicy ze 113 polskich przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Dogłębna analiza wyników pozwoliła na potwierdzenie, że nie jest konieczne kompleksowe podejście na rzecz talentów, aby kształtować pozytywny EB. Jak się okazało, wystarczy skutecznie rozpowszechniany pakiet korzyści dostrzegany przez kandydatów do pracy. Potwierdzono dwa z czterech przypuszczeń przyjętych jako konteksty badawcze. Młodzi pracownicy oceniali siebie jako utalentowani, co nie oznacza , że ocena menedżerów odpowiedzialnych za obsady kadrowe w organizacji byłaby adekwatna. Tym niemniej oczekiwania i samoocena takich pracowników powinna być brana pod uwagę, tak aby strategia EB przynosiła zakładane, pozytywne rezultaty.