Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 10
Słowa kluczowe: Otoczenie przedsiębiorstwa, Komunikowanie przedsiębiorstwo-otoczenie, Relacje organizacja-otoczenie, Współpraca przedsiębiorstw, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Studium przypadku, Wyniki badań
Strony: 43-48
Język publikacji: Polski
KOOPERENCJA W PERSPEKTYWIE PROCESUALNEJ W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie koncepcji kooperencji z perspektywy procesualnej w zarządzaniu zmianą. Podejście procesualne (Practice Turn in Management) eksploruje procesy powstawania, zmian i zaniku systemów społecznych z punktu widzenia transformacji rutyn i sposobów odtwarzania codziennych czynności. Kooperencja jest procesem złożonym i dynamicznym. Kluczową rolę w kształtowaniu relacji kooperencyjnych odgrywają uwarunkowania zewnętrze: okazje, zagrożenia, codzienne zdarzenia biznesowe. Wszelkie tego typu okoliczności inicjują działanie. Polega ona albo na automatycznej, albo na refleksyjnej reakcji przedsiębiorstwa. Artykuł składa się z części teoretycznej, gdzie przybliżono perspektywę procesualną w zarządzaniu oraz podjęto próbę odniesienia jej do koncepcji kooperencji. Druga empiryczna części pracy stanowi omówienie studium przypadku, które ilustrujące tezę, że działania spontaniczne mogą być ważnym elementem tworzenia i instytucjonalizacji relacji kooperencyjnych. Zmiany spontaniczne stanowią niedostatecznie rozpoznany obszar w naukach o zarządzaniu. Studium przypadku przeprowadzone w ramach niniejszego artykułu jest zorientowane na wypełnianie tej luki poznawczej.