Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: Innowacje, Ekonomiczna teoria innowacji, Procesy innowacyjne, Otwarte innowacje, Pomiary, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 4-9
Język publikacji: Polski
ORIENTACJA NA INNOWACJE OTWARTE PRZEDSIĘBIORSTW FUNKCJONUJĄCYCH NA POLSKIM RYNKU
Abstrakt
Proponowany artykuł dotyczy próby scharakteryzowania problematyki pomiaru "otwartości" procesów innowacyjnych w ujęciu teoretycznym, a także zbadania potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku polskim w zakresie stosowania koncepcji otwartych innowacji z uwzględnieniem ich wielkości oraz wieku. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych za pomocą badania ankietowego na 120 polskich przedsiębiorstwach różnej wielkości oraz sektorów działania. Celem ankiety było uzyskanie odpowiedzi na pytanie na jakim etapie "otwartości" procesów innowacyjnych znajdują się badane organizacje. "Otwartość" organizacji w zakresie innowacji została ustalona z wykorzystanej w badaniach Barge-Gil trzy-punktowej skali: innowator zamknięty; hybrydowy, półotwarty i innowator otwarty. Z wyników badań wynika, że tylko 7% badanych to organizacje posiadające otwarte procesy innowacyjne. Ponad trzy czwarte to organizacje hybrydowe, a 15% to innowatorzy zamknięci na współpracę w zakresie innowacji.