Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 6
Słowa kluczowe: Alianse strategiczne, Wiedza w organizacji, Transfer wiedzy, Przemysł motoryzacyjny, Studium przypadku
Strony: 3-11
Język publikacji: Polski
Pobierz
WYMIANA WIEDZY MIĘDZY PRZEDSIĘBIORSTWAMI W ALIANSIE STRATEGICZNYM — ROLA I ZNACZENIE ŁAŃCUCHA WARTOŚCI WIEDZY I SYNERGICZNYCH SIECI WIEDZY
Rafał Drewniak, Robert Karaszewski
Abstrakt
Jednym z efektywnych sposobów zdobycia nowej wiedzy, kompetencji i umiejętności jest nawiązanie oraz prowadzenie współpracy z innymi przedsiębiorstwami w ramach aliansów strategicznych. Dlatego też przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa oparta jest obecnie między innymi nie tylko na jego wewnętrznych zasobach, ale także kształtowana jest przez rezultaty prowadzonej kooperacji z innymi przedsiębiorstwami, także konkurentami. Alianse strategiczne dają możliwość zdobycia lub wspólnego wytworzenia cennej wiedzy, będącej źródłem przewagi konkurencyjnej dla przedsiębiorstwa, sojuszników czy całego aliansu. W tym znaczeniu zdobycie wiedzy i kluczowych kompetencji od innych firm w ramach prowadzonych porozumień strategicznych wydaje się mieć strategiczne znaczenie dla przetrwania i rozwoju firm w dzisiejszym środowisku biznesowym. W artykule przedstawiono determinanty procesu wzajemnego uczenia się przedsiębiorstw uczestniczących w aliansie. Dokonano także charakterystyki synergicznej sieci wiedzy w kontekście tworzenia nowej wiedzy w aliansie. Wskazano na dwa zasadnicze obszary tego procesu: łańcuch wartości wiedzy oraz transfer wiedzy poprzez budowanie synergicznych sieci wiedzy w aliansie. Proces ten staje się kluczową siłą napędową zdobycia, tworzenia i dzielenia się wiedzą przedsiębiorstw partnerskich i może wpłynąć na zdobycie, utrzymanie i/lub wzmocnienie przewagi konkurencyjnej każdego z nich.
Publikacje z rocznika