Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 10
Słowa kluczowe: Zarządzanie personelem, Zaangażowanie pracowników, Zachowania organizacyjne, Przegląd literatury
Strony: 53-58
Język publikacji: Polski
ROZWÓJ KONCEPCJI ZARZĄDZANIA WYSOKIM ZAANGAŻOWANIEM PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI — STUDIA LITERATUROWE
Abstrakt
Celem artykułu było przedstawienie genezy i rozwoju koncepcji zarządzania wysokim zaangażowaniem pracowników organizacji (High Commitment Management - HCM). Ważnym celem metodycznym artykułu było określenie luki badawczej występującej w obszarze badań nad koncepcją HCM. Dotychczasowe badania nad znaczeniem technik wysokiego zaangażowania potwierdziły ich pozytywny wpływ na zaangażowanie pracowników wobec organizacji, niemniej jednak nie podejmowano prób zbadania podobnej korelacji w przypadku zaangażowania wobec zawodu. W pracy dokonano przeglądu literatury światowej, a także polskiej co pozwoliło na określenie istniejącego stanu wiedzy odnośnie przedstawionej koncepcji zarządzania. Na podstawie obszernego przeglądu literatury omówiono podstawowe przesłanki rozwoju koncepcji wysokiego zaangażowania pracowników. Początkowo zaangażowanie pracowników dotyczyło wyłącznie obszaru samej organizacji, to jednak w latach 80-tych dwudziestego wieku coraz częściej zaczęto analizować inne możliwe punkty skupienia tego zaangażowania. Późniejsze badania potwierdziły, że pracownicy mogą skupiać swoje zaangażowanie na różnych elementach, niekoniecznie na organizacji ogólnie pojętej. Przeprowadzone badania empiryczne z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, dały możliwość rozwoju nowej koncepcji zarządzania zaangażowaniem pracowników - HCM, która została opracowana na podstawie doświadczeń płynących z wdrożenia systemów HPWS (High Performance Work Systems). Przeprowadzone badania literaturowe, pozwoliły na wskazanie luki badawczej, która stała się wyzwaniem badawczym dla autorów niniejszego opracowania".