Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: gamifikacja, zarządzanie zasobami ludzkimi, systemy wspomagania zarządzania, rynek IT, grywalizacja, metodyki zwinne, agile project management
Strony: 52-62
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Ilościowe i jakościowe metody gemifikacji wykorzystywane w zarządzaniu procesami wytwórczymi oprogramowania – Studium przypadku
Mariusz Chmielewski, Kazimierz Piotrkowski, Piotr Medyński
Abstrakt
Techniki grywalizacyjne stają się coraz bardziej powszechne i rozpoznawalne w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Jest to szczególnie widoczne w zakresie podnoszenia wartości samej organizacji oraz zwiększania wydajności pracy. Szczególnymi przykładami działania tej techniki są branże nowych technologii. Analizując źródła, są one szczególnie narażone na problemy związane z fluktuacją profesjonalnej kadry pracowniczej. Artykuł prezentuje dwa wdrożone autorskie podejścia do opracowania gamifikacji, efektywnie wspierającej politykę zarządzania zasobami ludzkimi w branży firm IT. Aplikowanie tej techniki wpływa również pozytywnie na efektywność procesów wytwarzania oprogramowania, jak też samokształcenia wykwalifikowanych pracowników. Opracowanie zawiera również opis koncepcji budowy narzędzi służących do organizacji i prowadzenia gamifikacji w przedsiębiorstwach IT. Potrzeba wprowadzenia gamifikacji w przedsiębiorstwach IT wynika z kilku istotnych i wyróżniających cech tego typu organizacji. Są nimi duży popyt na usługi tego typu, ograniczony rynek wykwalifikowanej kadry, transgraniczność usług, globalizacja usług IT, możliwość zdalnego wykonywania usług oraz wysoki poziom zarobków pracowników. Analizując powyższe argumenty, przedsiębiorstwa IT muszą coraz częściej wprowadzać nowe techniki zarządzania zasobami ludzkimi ukierunkowane na zwiększenie efektywności i satysfakcji z pracy pracowników. Niniejszy artykuł zawiera podsumowanie doświadczeń z wdrażania gamifikacji w przedsiębiorstwie średniej wielkości (do 100 osób), oferującym usługi wytwarzania i wdrażania oprogramowania. Zebrane doświadczenia obejmują zarówno aspekty techniczne, jak i organizacyjne tego procesu i pozwoliły na skonstruowanie i rozwój dwóch autorskich narzędzi GAMIFICATION.ISOLUTION oraz Agile Toolbox.
Publikacje z rocznika