Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Big Data, Analiza biznesowa, Wyniki badań
Strony: 27-34
Język publikacji: Polski
Pobierz
RECEPCJA TEMPORALNEGO MODELU DOJRZAŁOŚCI DO BIG DATA WŚRÓD MENEDŻERÓW — BADANIA WSTĘPNE
Maria Mach-Król
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest sprawdzenie, jak nowy model dojrzałości organizacji do Big Data, dla którego podstawowym wymiarem jest czas, jest odbierany przez menedżerów. Problemem badawczym jest ustalenie, czy proponowany nowy model odpowiada potrzebom analitycznym współczesnych organizacji. Zatem pytania badawcze to: jaką rolę odgrywa wymiar czasu w podejmowaniu decyzji menedżerskich oraz w prowadzeniu zaawansowanych analiz biznesowych (w tym analiz Big Data)?; czy przewidziane w temporalnym modelu dojrzałości rozwiązania z zakresu danych/wiedzy, systemów IT oraz ich funkcjonalności odpowiadają potrzebom analitycznym organizacji? Rezultaty prezentowane w artykule są wynikiem badań przeprowadzonych w 2016 roku przy wykorzystaniu studiów przypadków. Metodą zbierania danych były wywiady częściowo ustrukturyzowane, przeprowadzone w 15 polskich przedsiębiorstwach. Najważniejsze konkluzje płynące z badania: czas jest bardzo istotnym wymiarem w analizach i decyzjach menedżerskich; menedżerowie widzą celowość wdrażania rozwiązań IT o charakterze temporalnym do analiz Big Data, a także potrzebują swego rodzaju drogowskazu, jak zrobić to efektywnie. Prezentowany nowy Temporalny Model Dojrzałości do Big Data spotkał się z pozytywnym przyjęciem, a jego układ odpowiada potrzebom analitycznym współczesnych przedsiębiorstw.
Publikacje z rocznika