Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: Przedsiębiorstwo rodzinne, Rozwój przedsiębiorstwa, Zarządzanie strategiczne, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 36-42
Język publikacji: Polski
Pobierz
Orientacja strategiczna w procesie rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego
Andrzej Marjański
Abstrakt
Przedsiębiorstwa rodzinne funkcjonują w coraz bardziej złożonym otoczeniu, co powoduje, że konieczne jest posiadanie orientacji strategicznej determinującej możliwości i kierunki ich rozwoju, a także pozwalającej na wykorzystywanie szans, jakie pojawiają się w ich otoczeniu. Artykuł koncentruje się na kwestii orientacji strategicznej opierającej się na wykorzystaniu familistycznych cech przedsiębiorstwa rodzinnego, elastyczności działania, wiedzy i rozwoju relacji międzyorganizacyjnych. W przedsiębiorstwach rodzinnych poznanie orientacji strategicznej nie jest łatwe z powodu nakładania się czynników biznesowych i rodzinnych. Familizm ma istotny wpływ na kształt orientacji strategicznej i dostarcza wartościowych i rzadkich zasobów ludzkich, rzeczowych i finansowych. Tworzy także kapitał społeczny oparty na zaufaniu.
Publikacje z rocznika