Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: Orientacja przedsiębiorcza, Wynik finansowy, Przewaga konkurencyjna, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 11-19
Język publikacji: Polski
Wpływ orientacji przedsiębiorczej na wynik przedsiębiorstwa - moderująca rola dynamizmu rynku
Abstrakt
Celem publikacji jest określenie roli dynamizmu rynku w relacji między orientacją przedsiębiorczą a wynikami przedsiębiorstwa na podstawie rezultatów badań empirycznych zrealizowanych na próbie przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce i w Bułgarii. Badanie to rozpatruje tę relację kontrolując wielkość i wiek przedsiębiorstwa. Ustalono, że innowacyjność i podejmowanie ryzyka są istotnymi predyktorami wyników przedsiębiorstwa, ale ich efekty są uzależnione od dynamizmu rynku, na którym te przedsiębiorstwa funkcjonują. Przy tym wielkość przedsiębiorstwa ma istotne znaczenie dla tego wpływu. Dla decydentów badanie to zapewnia podstawy decyzyjne. Z jednej strony, wysoki stopień dynamizmu rynku (MD) może mieć negatywny wpływ na to, jak innowacje biznesowe wpływają na wyniki przedsiębiorstwa, z drugiej strony MD może mieć pozytywny wpływ na to, jak podejmowanie ryzyka wpływa na wyniki przedsiębiorstwa. W postępowaniu badawczym w warstwie teoretycznej wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa z zakresu zarządzania strategicznego i przedsiębiorczości, natomiast w warstwie empirycznej wykorzystano metody opisu i wnioskowania statystycznego. W badaniu wykorzystano modelowanie równań strukturalnych z danymi pochodzącymi od przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce i w Bułgarii. Ilościowe badania empiryczne prowadzone były metodą CAWI.