Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: Zarządzanie wiedzą, Offshoring, Usługi biznesowe, Centra usług, Wyniki badań
Strony: 29-37
Język publikacji: Polski
Pobierz
Zarządzanie wiedzą w procesie offshoringu - studia przypadku centrów usług biznesowych
Marcin Soniewski
Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu poznanie działań w zakresie zarządzania wiedzą w centrach usług biznesowych zlokalizowanych w Polsce. W tym celu zbadane zostały dwa tego typu podmioty. Pierwszy z nich jest centrum usług wspólnych (CUW) i zajmuje się usługami księgowymi. Drugi z nich jest centrum usług biznesowych, ale nie spełnia głównego kryterium centrum usług wspólnych, gdyż zajmuje się zadaniami statutowymi swojej korporacji. W badaniu zastosowano metodę wywiadu zogniskowanego, częściowo ustrukturyzowanego. Wyniki pokazały, że bardzo ważnym źródłem wiedzy dla analizowanych jednostek są podmioty powiązane oraz iż badane podmioty przywiązują duże znaczenie do sprawnej organizacji działań w zakresie zarządzania wiedzą oraz stałego ich usprawniania. Ponadto wyniki ujawniły, że badane przedsiębiorstwa starają się intensyfikować nieformalny przepływ wiedzy pomiędzy pracownikami, postrzegając go za bardzo cenny. Rezultaty badań wskazały również, że działania w zakresie zarządzania wiedzą muszą być dostosowane do rodzaju centrów usług biznesowych, gdyż podmioty te często znacząco różnią się między sobą.
Publikacje z rocznika