Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: zatrzymywanie wartości, zarządzanie
Strony: 3-10
Język publikacji: Polski
Podstawy koncepcji zarządzania zatrzymywaniem wartości przez przedsiębiorstwo
Abstrakt
W artykule założono, że
przedsiębiorstwo powinno dążyć do legitymizacji w otoczeniu, zaspokajając
potrzeby interesariuszy. Celem artykułu jest sformułowanie koncepcji
zarządzania skoncentrowanej na zatrzymywaniu wartości przez przedsiębiorstwo.
W artykule scharakteryzowano trzy główne procesy związane z wartością w
przedsiębiorstwie: generowanie wartości, przejmowanie wartości i obronę przed
jej utratą. Ponadto zdefiniowano zarządzanie zatrzymywaniem wartości przez
przedsiębiorstwo i zaprezentowano model zarządzania zatrzymywaniem wartości.
Wskazano podstawowe aktywności zapewniające realizację zarządzania wartością
przez przedsiębiorstwo. Następne badania powinny dotyczyć opracowania
kompleksowej koncepcji zarządzania zatrzymywaniem wartości.
Bibliografia
[1] Bowman C., Ambrosini V. (2000), Value Creation Versus Value Capture: Towards a Coherent Definition of Value in Strategy, „British Journal of Management”, Vol. 11, pp. 1–15.
[2] Ellegard C., Medlin C. J., Geersbro J. (2014), Value Appropriation in Business Exchange: Literature Review and Future Research Opportunities, „Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 29, No. 3, pp. 1–24.
[3] Fischer T. (2011), Managing Value Capture. Empirical Analyses of Managerial Challengesin Capturing Value, Technische Universität München, München.
[4] Gulati R., Wang L.O. (2003), Size of the Pie and Share of the Pie: Implications of Network Embeddedness and Business Relatedness for Value Creation and Value Appropriation in Joint Ventures, [in:] V. Buskens, W. Raub, C. Snijders (eds.), The Governance of Relations in Markets and Organizations, Emerald Publishing.
[5] Gulski B. (2017), Zjawisko zawłaszczania wartości a zachowania obronne przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
[6] Haksever C., Chaganti R., Cook R. G. (2004), A Model of Value Creation: Strategic View, „Journal of Business Ethics”, Vol. 49, No. 3, pp. 291–305.
[7] Hamel G., Prahalad C.K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa.
[8] Hensel P. (2017), Legitymizacja badań organizacji, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
[9] Hoefle M. (2017), Value Extraction or Value Creation, Two Opposing Economic Practices, https://www.managerism.org/topics/value-creation/thinkpiece-no-11, access date: 21.02.2017.
[10] Hoffman A. (2015), Value Capture in Disintegrated Value Chains, Springer Gabler, Munich.
[11] Jacobides M.G., MacDuffie J.P., Tae C.J. (2012), When Value Sticks Around: Why Automobile OEMs Still Rule Their Sector, Industry Studies Association Conference, ISA, Pittsburgh.
Jaki A. (2016), Prowartościowy paradygmat I koncepcja zarządzania wartością – mechanizmy i obszary ewolucji, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 9–15.
[12] Koźmiński A.K., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
[13] Koźmiński A.K., Obłój K. (1989), Zarys teorii równowagi organizacyjnej, PWE, Warszawa.
[14] Lavie D. (2007), Alliance Portfolios and Firm Performance: A Study of Value Creation in the US Software Industry, „Strategic Management Journal”, Vol. 28, pp. 1187–1212.
[15] Lepak D.P., Smith K.G., Taylor M.S. (2007), Value Creation and Value Capture: A Multilevel Perspective, „Academy of Management Review”, Vol. 32, No. 1, pp. 180–194.
[16] Obłój K. (1986), Zarządzanie. Ujęcie praktyczne, PWE, Warszawa.
[17] Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.
[18] Posen H. E., Lee J., Angyoon yi S. (2013), The Power of Imperfect Imitation, „Strategic Management Journal”, Vol. 34, pp. 149–164.
[19] Priem R.L. (2001), The Business Level RBV. Great Wall Or Berlin Wall? „Academy of Management Review”, Vol. 26, No. 4, pp. 499–501.
[20] Ramu U., Sunitha Y. (2016), Value Creation and Value Capturing Strategy: A Frame Work of Modern Business Approach, „Open Journal of Advances in Business & Management”, Vol. 1, No. 3, December, pp. 119–132.
[21] Raynor M.E., Mumtaz E.M. (2013), Three Rules for Making a Company Truly Great, „Harvard Business Review”, Vol. 91, No. 4, pp. 2–11.
[22] Smith J.B., Colgate M. (2007), Customer Value Creation: A Practical Framework, „Journal of Marketing Theory and Practice”, Vol. 15, pp. 7–23.
[23] Strebel P., Cantale S. (2014), Is Your Company Addicted to Value Extraction? „Sloan Management Review”, No. 55, pp. 95–96.
[24] Suchman M.C. (1995), Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches, „Academy of Management Review”, Vol. 20, No. 3, pp. 571–640.
[25] Verdin P., Tackx K. (2015), Are You Creating or Capturing Value? A Dynamic Framework for Sustainable Strategy, M-RCBG Associate Working Paper Series, No. 36.
[26] Yan A., Gray B. (1994), Bargaining Power, Management Control, and Performance in United States-China Joint Ventures: A Comparative Case Study, „Academy of Management Journal”, Vol. 37, No. 6, pp. 1478–1517.