Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: Mediacja, konflikt organizacyjny, system logistyczny przedsiębiorstwa, zarządzanie konfliktami organizacyjnymi w systemie logistycznym przedsiębiorstwa
Strony: 11-19
Język publikacji: Polski
Pobierz
Zasady mediacji w rozwiązywaniu konfliktów organizacyjnych w systemie logistycznym przedsiębiorstwa
Andrzej Kozina, Tomasz Małkus, Agnieszka Pieczonka
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników prac badawczych dotyczących wykorzystania zasad mediacji w rozwiązywaniu konfliktów organizacyjnych w systemie logistycznym przedsiębiorstwa. Po pierwsze, przedstawiono interpretacje podstawowych pojęć, tj. systemu logistycznego firmy, konfliktu organizacyjnego, modelu zarządzania konfliktami w systemie logistycznym przedsiębiorstwa oraz mediacji i autorską propozycję zasad jej prowadzenia (jako podstawy teoretyczne badań). Po drugie, zaprezentowano metody prac badawczych, a w szczególności omówiono kwestionariusz ankiety, która stanowiła zasadnicze narzędzie badań empirycznych. Po trzecie, zestawiono ich wyniki. Wreszcie, w podsumowaniu zamieszczono wnioski z nich wypływające, tj. konkluzje teoretyczne, rekomendacje praktyczne oraz sugestie udoskonalenia proponowanego modelu zarządzania rozważanymi konfliktami.
Bibliografia
[1] Bargiel-Matusiewicz K. (2014), Negocjacje i mediacje, PWE, Warszawa. [2] Barutçu S., Doöan H., Barutçu E., Kulakli A. (2010), Supply Chain-Based Conflict: A Study From Textile Exporters’ Perspectives, „Journal of Global Strategic Management”, Vol. 4, No. 2, pp. 90–102. [4] Blaik P. (1999), Logistyka, PWE, Warszawa. [5] Christopher M. (2000), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa. [6] Cloke K., Goldsmith J. (2011), Resolving Conflicts at Work: Ten Strategies for Everyone on the Job, Jossey-Bass, San Francisco. [7] Colosi T. (1993), The Role of the Mediator, [in:] R.J. Lewicki, J.A. Litterer, D.M. Saunders, J.W. Minton, Negotiation. Readings, Exercises & Cases, Irwin, Homewood, Boston, pp. 466–473. [8] Cousins R.B., Benitz L.E. (1994), Every Supervisor Needs Mediation Skills, „Supervision”, May, pp. 10–14. [9] Doherty N., Guyler M. (2008), The Essential Guide to Workplace Mediation and Conflict Resolution, Kogan Page Ltd., London. [3] Długosz J. (2000), Integracyjna funkcja logistyki w zarządzaniu celami przedsiębiorstwa, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, , rok LXII, zeszyt 4, s. 103–119. [10] Garbarski L., Rutkowski I.P., Wrzosek W. (2000), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa. [11] Gitling M. (2013), Człowiek w organizacji: ludzie, struktury, organizacje, Difin, Warszawa. [12] Gmurzyńska E., Morek R. (red.), (2018), Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. [13] Handfield R. B., Baumer D. L. (2006), Managing Conflict of Interest Issues in Purchasing, „Journal of Supply Chain Management”, Vol. 42, No. 3, pp. 41–50. [14] John, F. R. J., Prasad, P. S. S. (2012), An Overview of Conflicts in Supply Chain Systems, „International Journal of Logistics Systems and Management”, Vol. 11, No. 3, pp. 7–27. [15] Jones T.S., Brinkert R. (2008), Conflict Coaching, Sage Publications, Thousand Oaks. [16] Killman R.H., Thomas K.W. (1978), Four Perspectives on Conflict Management: An Attributional Framework for Organizing Descriptive and Normative Theory, „The Academy of Management Review”, Vol. 3, No. 1, pp. 8–22. [17] Kisperska-Moroń D. (1999), Konflikty w łańcuchach dostaw, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 2, s. 25–31. [18] Krysiuk C., Zakrzewski B., Zakrzewska D. (2014), Konflikt i jego rola w przedsiębiorstwie logistycznym – ujęcie teoretyczne, „Logistyka”, nr 6, s. 11547–11556. [19] Michlowicz E. (2002), Podstawy logistyki przemysłowej, Wydawnictwa AGH, Kraków. [20] Moore C. (1993), How Mediation Works, [in:] Lewicki R.J., Litterer J.A., Saunders D.M., Minton J.W., Negotiation. Readings, Exercises & Cases, Irwin, Homewood, Boston, pp. 445–465. [21] Moore C.W. (2009), Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Warszawa [22] Pereseina V. Jensen L-M., Hertz S., Cui L., Challenges and Conflicts in Sustainable Supply Chain Management: Evidence from the Heavy Vehicle Industry, „Supply Chain Forum: An International Journal” 2014, vol. 15, issue 1: Sustainable Supply Chains, pp. 22–32. [23] Pfohl H. C. (1998), Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty. Zastosowanie koncepcji logistyki w przedsiębiorstwie i w stosunkach między przedsiębiorstwami, Biblioteka Logistyka, Poznań. [24] Pieczonka A., Model zarządzania konfliktami organizacyjnymi w systemie logistycznym przedsiębiorstwa, rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Kraków 2019. [25] Pruitt D.G., Rubin J.Z. (1986), Social Conflict. Escalation, Stalemate, and Settlement, McGraw-Hill, Inc., New York. [26] Rahim M.A., (1986), Managing Conflict in Organizations, Praeger Publishers, New York. [27] Roche W.K., Teague P., Colvin A.J.S. (ed.), (2014), The Oxford Handbook of Conflict Management in Organizations, Oxford University Press, Oxford. [28] Szymonik A., Bielecki M. (2015), Bezpieczeństwo systemu logistycznego w nowoczesnym zarządzaniu, Difin, Warszawa. [29] Wallenburg C.M., Raue J.S., Conflict and Its Governance in Horizontal Cooperations of Logistics Service Providers, „International Journal of Physical Distribution & Logistics Management” 2011, vol. 41, no. 4, pp. 552–575. [30] Zakrzewski B., Zakrzewska D., Zarządzanie konfliktem w przedsiębiorstwie logistycznym w aspekcie przywództwa – ujęcie teoretyczne, „Logistyka” 2014, nr 6, s. 11547–11556.
Publikacje z rocznika