Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: kompetencje menedżerskie, małe i średnie przedsiębiorstwa, formy kształtowania kompetencji
Strony: 51-56
Język publikacji: Polski
Pobierz
Znaczenie i formy kształtowania kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej w małych i średnich przedsiębiorstwach
Stefan Lachiewicz
Abstrakt
Kadra kierownicza odgrywająca kluczową rolę w działalności każdej organizacji powinna przywiązywać duże znaczenie do rozwoju kompetencji menedżerskich. Dotyczy to w szczególny sposób małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy i kierownicy tych podmiotów powinni bowiem posiadać szeroki zakres takich kompetencji z uwagi na ograniczoną liczbę stanowisk specjalistów oraz doradców Celem opracowania jest określenie i ocena roli oraz form kształtowania kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej z małych i średnich przedsiębiorstw. Na podstawie studiów literaturowych oraz wyników wybranych badań empirycznych przedstawiono w artykule podstawowe koncepcje, modele i formy kształtowania kompetencji menedżerskich w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Bibliografia
[1] Abbasi S.M., Belhadjali K.W., Hollman K.W. (2009), Managing Knowledge Workers for Sustaining Competitive Advantage, „Competition Forum”, Vol. 7(2), pp. 367–370. [2] Agbim K.Ch. (2013), The Relative Contribution of Management Skills to Entrepreneurial Success: A Survey of Small and Medium Enterprises (SMEs) in the Trade Sector, „Journal of Business and Management”, Vol. 1, pp. 8–16. [3] Armstrong M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków. [4] Czapla T., Malarski M. (2011), Wykorzystanie zarządzania kompetencjami w systematyzacji narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi, [w:] M. Czerska, M. Gableta (red.), Przełomy w zarządzaniu. Zarządzanie zasobami ludzkimi, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, Toruń, s. 265–283. [5] Flaszewska S., Mosińska S., Szymańska K., Walecka A. (2013), Czynniki rozwoju przedsiębiorczości technologicznej w badanych przedsiębiorstwach [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun, A. Walecka (red.), Przedsiębiorczość technologiczna w małych i średnich firmach. Czynniki rozwoju, Wydawnictwo WNT, Warszawa, s. 143–169. [6] Gordon Th.T. (2010), Origins of the Gordon Model, Gordon Training International www.gordontraining.com [7] Kowalczyk A., Nogalski B. (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa. [8] Lachiewicz S. (2003), Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce polskiej[w:] S. Lachiewicz (red.), Małe firmy w regionie łódzkim. Znaczenie – struktura – warunki działania, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 49–65. [9] Lachiewicz S. (2007), Menedżerowie w strukturach władzy organizacji gospodarczych, PWE, Warszawa. [10] Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2017), Studia podyplomowe jako forma doskonalenia kompetencji menedżerskich, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, seria: Organizacja i Zarządzanie”, nr 68, s. 43–52. [11] Morawski M. (2017), Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. [12] Niemczyk J. (2010), Kompetencje i role decyzyjne [w:] M. Morawski, J. Niemczyk, K. Perechuda, E. Stańczyk-Hugiet (red.), Zarządzanie. Kanony i trendy, C.H. Beck, Warszawa, s. 147–158. [13] Penc J. (2007), Nowoczesne kierowanie ludźmi, Difin, Warszawa. [14] Perechuda K. (2005), Procesy kreowania wiedzy w organizacjach sieciowych, [w:] K. Perechuda (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s 121–126. [15] Pocztowski A. (2010), Zarządzanie zasobami ludzkimi wobec dotychczasowych doświadczeń i przyszłych wyzwań [w:] S. Lachiewicz, B. Nogalski (red.), Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 256–273. [16] Rakowska A. (2007), Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin. [17] Raport o stanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 1998–1999, (2000), Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa. [18] Robbins S.P. (2001), Zasady zachowania w organizacji, Zysk i S-ka, Poznań. [19] Senge P. (1998), Piąta dyscyplina, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa. [20] Suchodolski A. (2008), Doskonalenie i rozwój kadry menedżerskiej [w:] T. Listwan, M. Stor (red.), Zarządzanie kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 136–158. [21] Szaban J. (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i w administracji publicznej, Difin, Warszawa. [22] Świeszczak M. (2016), Potencjał innowacyjny firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Przykład województwa łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. [23] Whiddet S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. [24] Yahya A.Z., Fatt Ch.K., Othman A.S., Rahman J.A., Moen J. (2011), Management Skills and Entrepreneurial Success of Small and Medium Enterprises (SMEs) in the Services Sector, African Journal of Business Management, Vol 5(26), pp. 10410–10418. [25] Zastempowski M. (2019), Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Publikacje z rocznika