Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 12
Słowa kluczowe: granice, organizacja, granice organizacyjne
Strony: 21-27
Język publikacji: Polski
Wykorzystanie pojęcia granica w organizacjach – identyfikacja obszarów badawczych
Abstrakt
Celem
artykułu jest identyfikacja dotychczasowej skali i zakresu zastosowania pojęcia
granicy w badaniach organizacji oraz określenie możliwości, które zapewnia
wykorzystanie kategorii granicy do lepszego zrozumienia, jak funkcjonują
organizacje. W
badaniach dotyczących organizacji kategoria granicy występuje w różnych
kontekstach i obszarach badawczych. Granice w literaturze z zakresu zarządzania
są traktowane jako zewnętrzne i wewnętrzne granice organizacji. W badaniach
analizowane są granice o różnym charakterze: fizycznym, społecznym i mentalnym.
Przedmiotem zainteresowania badaczy są działania podejmowane na granicy
organizacji z otoczeniem, tzw. praca na pograniczu. W ramach badań organizacji wirtualnych
i sieciowych pojawia się koncepcja organizacji bez granic. Psychologowie
organizacji analizują funkcjonowanie granic intrapersonalnych,
interpersonalnych oraz zespołowych.Granice mają dwoistą
naturę – z jednej strony zapewniają stabilność i bezpieczeństwo, a z drugiej –
współpracę i rozwój. Wykorzystanie różnych znaczeń granicy umożliwia przyjęcie
nowej perspektywy analizy wielu problemów występujących w organizacjach oraz w
relacjach organizacja – otoczenie. Jest to szczególnie cenne w badaniach
interdyscyplinarnych, w szczególności w paradygmacie interpretatywnym.
Bibliografia
[1] Ashkenas R., Ulrich D., Jick T., Kerr S. (1984), The Boundaryless Organization: Breaking the Chains of Organizational Structure, Jossey Bass, San Francisco.
[2] Balmer J.M.T., Wilson A. (1998), Corporate Identity: There is More to It than Meets the Eye, „International Studies of Management and Organization”, Vol. 28, No. 3, pp. 12–31.
[3] Barabasz A. (2008), Osobowość organizacji. Zastosowanie w praktyce zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
[4] Barabasz A. (2014), Granice organizacji w ujęciu psychoanalitycznym, [w:] P. Wachowiak, S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, s. 61–69.
[5] Barczak B. (2015), Problem poszukiwania granic sieci organizacyjnych, „Przegląd Organizacji”, Nr 5, s. 9–16.
[6] Berg D.N., Smith K.K. (1990), Paradox and Groups, [w:] J. Gillette, M. McCollom (red.), Groups in context: A new perspective on group dynamics, Addison-Wesley, Reading, pp. 106–132.
[7] Blicharski M. (2001), Wstęp do inżynierii materiałowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
[8] Buckingham M., Coffman C. (2004), Po pierwsze złam wszelkie zasady, MT Biznes, Warszawa.
[9] Burda M., Wyplosz C. (2009), Macroeconomics: A European Text, Oxford University Press.
[10] Clark W.C., Tomich T.P., van Noordwijk M., Dickson N.M., Catacutan D., Guston D., McNie E. (2010), Toward a General Theory of Boundary Work: Insights from the CGIAR’s Natural Resource Management Programs, RWP10-035, Center for International Development at Harvard University.
[11] Coase R. (1937), The Nature of the Firm, „Economica”, No. 4, pp. 386–405.
[12] Cyfert S. (2012a), Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
[13] Cyfert S. (2012b), Mechanizmy zarządzania granicami – propozycja teoretycznego ujęcia i wyniki badań empirycznych, „Współczesne Zarządzanie”, Nr 3, s. 17–24.
[14] Cyfert S., Krzakiewicz K. (2014), Granice w świecie sieciowych i wirtualnych organizacji, [w:] A. Sopińska, S. Gregoryczyk (red.), Granice strukturalnej złożoności organizacji, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, s. 47–59.
[15] Czakon W. (2014), Problem granic w badaniach sieci międzyorganizacyjnych, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Nr 135, s. 89–98.
[16] Chitra D., Ganesh M.P. (2017), Team Boundary Activity: A Review and Directions for Future Research, „Team Performance Management”, Vol. 23 No. 5/6, pp. 273–292.
[17] De Board R. (1978), The Psychoanalysis of Organizations, Routledge, London.
[18] Dudek Z.W. (2006), Psychologia integralna Junga. Człowiek archetypowy, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.
[19] Dumez H., Jeunemaitre A. (2010), The Management of Organizational Boundaries: A Case Study, „M@n@gement”, Vol. 13, No. 3, pp. 151–171.
[20] Foucher M. (1991), Fronts et frontieres. Un tour de monde geopilitique, Fayard, Paris.
[21] Hernes T. (2003), Enabling and Constraining Properties of Organizational Boundaries, [in:] N. Paulsen, T. Hernes (eds.), Managing Boundaries in Organizations. Multiple Perspectives, Palgrave Macmillan, pp. 35–54.
[22] Hirschhorn L., Gilmore T. (1992), The New Boundaries of the „Boundaryless” Company, „Harvard Business Review”, No. 5–6, pp. 4–16.
[23] Hensel P. (2017), Legitymizacja badań organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[24] http://dimensions.ai, data dostępu: 08.05.2019 r.
[25] Kislov R. (2018), Selective Permeability of Boundaries in a Boundary Spanning Team, „Academy of Management Proceedings”, Vol. 2018, No. 1, https://doi.org/10.1111/padm.12541.
[26] Kozielecki J. (1987), Koncepcja transgresyjna człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
[27] Marciszewska A., Jokiel G. (2019), Granice zarządzania projektami – ujęcie systemowe, „Przegląd Organizacji”, Nr 3, s. 9–14
[28] Mindell A. (1995), Praca nad samym sobą, Nuit Magique, Warszawa.
[29] Nippert-Eng C.E. (1996), Home and work: Negotiating boundaries through everyday life, The University of Chicago Press, Chicago.
[30] Pachura P. (2018), Organizational Boundaries – Contribution to Conceptualization, „Scientific Journal of the Military University of Land Forces”, Vol. 50, No. 4(190), pp. 152-161.
[31] Panteli N. (2003), Virtual Interactions: Creating Impressions of Boundaries, [in:] N. Paulsen, T. Hernes (eds.), Managing Boundaries in Organizations. Multiple Perspectives, Palgrave Macmillan, pp. 76–92.
[32] Paulsen N. (2003), „Who Are We Now?”: Group Identity, Boundaries, and the (Re)Organizing Process, [in:] N. Paulsen, T. Hernes (eds.), Managing Boundaries in Organizations. Multiple Perspectives, Palgrave Macmillan, pp. 14–34.
[33] Perechuda K. (2000), Granice przedsiębiorstwa wirtualnego, [w:] J. Lichtarski, H. Jagoda (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ciągłość i zmiana, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, s. 312–317.
[34] Van Dijk J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[35] Weick K.E., Roberts K.H. (1993), Collective Mind in Organizations: Heedful Interrelating on Flight Decks, „Administrative Science Quarterly”, Vol. 38, No. 3, pp. 357–81.
[36] Wilkin J. (2019), Nauka przekracza wszelkie granice, także w ekonomii, [w:] M. Gorynia (red.), Ewolucja nauk ekonomicznych, Polska Akademia Nauk, Warszawa, s. 57–68.
[37] Wróbel P. (2014), Komunikacja elektroniczna: zagrożenia i ich skutki dla organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.