Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 12
Słowa kluczowe: epistemologia zarządzania, intuicja, teoria systemów szarych, szare modele decyzyjne
Strony: 28-35
Język publikacji: Polski
Pobierz
Intuicyjne rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem teorii systemów szarych
Marcin Nowak, Arkadiusz Borowiec
Abstrakt
Proces podejmowania decyzji stanowi jedno z podstawowych zagadnień teoretycznych w naukach o zarządzaniu. W ostatnich latach szczególną wagę nadaje się analizie wykorzystania intuicji w tym procesie. Wiele znanych metod podejmowania decyzji staje się mało użyteczna w przypadku dużej niepewności informacyjnej egzemplifikowanej trzema cechami: małą ilością informacji, niekompletnością informacji oraz występowaniem informacji obarczonych błędami, wynikającymi z subiektywizmu ocen decydentów. Niniejszy artykuł stanowić ma odpowiedź na zdiagnozowaną niszę. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania Grey Decision-Making Models we wspieraniu decydentów w procesie wydawania decyzji intuicyjnych. W artykule przedstawiono autorski model klastrowo-decyzyjny umożliwiający m.in. uwzględnienie w procesie decyzyjnym subiektywnych i niekompletnych informacji, które mogą zostać wyrażone za pomocą skali lingwistycznej. Model ten może znaleźć zastosowanie w rozwiązywaniu szeregu problemów zarządczych obarczonych wysokim poziomem niepewności. W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawy teorii systemów szarych. W drugiej części zaprezentowano formalny model matematyczny autorskiego szarego modelu decyzyjnego. W trzeciej części przedstawiono działanie opracowanego modelu decyzyjnego na przykładzie wyboru normatywnej strategii marketingowej w przykładowym przedsiębiorstwie.
Bibliografia
[1] Agor W.H. (1998), Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków. [2] Beach L. R., Lipshitz R. (2017), Why Classical Decision Theory is an Inappropriate Standard for Evaluating and Aiding Most Human Decision Making, „Decision Making in Aviation”, Vol. 85, pp. 835-847. [3] Bielski I. (2006), Współczesny Marketing. Filozofia, strategie, instrumenty, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa. [4] Cleden D. (2017), Managing Project Uncertainty, Routledge, London. [5] Day J.D., Wang C.N., Dang H.S. (2017), Predicting of the Performance of Franchise Industry Using Grey Models-case Study in United States. „2017 International Conference on System Science and Engineering (ICSSE)”, pp. 617-620. [6] Delcea C. (2015), Grey Systems Theory in Economics – A Historical Applications Review, „Grey Systems: Theory and Application”, Vol. 5, No. 2, pp. 263-276. [7] Deng J. (1982), Grey Control System, „Journal of Huazhong University of Science and Technology”, Vol. 3, No. 9, pp. 288-294. [8] Deng J. (1989), Introduction to Grey System Theory, „The Journal of Grey System”, Vol. 1, No. 1, pp. 1-24. [9] Eshtaiwi M.I., Badi I. A., Abdulshahed A.M., Erkan T.E. (2017), Assessment of Airport Performance Using the Grey Theory Method: A Case Study in Libya, „Grey Systems: Theory and Application”, Vol. 7, No. 3, pp. 426-436. [10] Griffin R.W. (2016), Fundamentals of Management, Eight Edition, Cengage Learning, Boston. [11] Haeri S.A.S., Rezaei J. (2019), A Grey-based Green Supplier Selection Model for Uncertain Environments, „Journal of Cleaner Production”, Vol. 221, pp. 768-784. [12] Hodgkinson G. P., Sadler‐Smith E. (2015), Intuition, Wiley Encyclopedia of Management, pp. 1-2. [13] Hsiao S.W., Lin H.H., Ko Y.C. (2017), Application of Grey Relational Analysis to Decision-Making during Product Development, „Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education”, Vol. 13, No. 6, pp. 2581-2600. [14] Jędrzejczyk W., Kucęba R. (2016), The Intuition in Management–Established Knowledge and Perspective of Evolution, [in:] F. Bylok, A. Tangl (eds.), The Role of Management Functions in Successful Enterprise Performance, Agroinform Publishing House, Budapest, pp. 147-156. [15] Karr-Wisniewski P., Lu Y. (2010), When More is too Much: Operationalizing Technology Overload and Exploring its Impact on Knowledge Worker Productivity, „Computers in Human Behavior”, Vol. 26, No. 5, pp. 1061-1072. [16] Khatri N., Ng H.A. (2000), The Role of Intuition in Strategic Decision Making, „Human relations”, Vol. 53, No. 1, pp. 57-86. [17] LaValle S., Lesser E., Shockley R., Hopkins M.S., Kruschwitz N. (2011), Big Data, Analytics and the Path from Insights to Value, „MIT Sloan Management Review”, Vol. 52, No.2, pp. 21-32. [18] Li G. D., Yamaguchi D., Nagai M. (2007), A Grey-based Decision-making Approach to the Supplier Selection Problem, „Mathematical and Computer Modelling”, Vol. 46, No. 3-4, , pp. 573-581. [19] Liu S., Forrest J., Yang Y. (2012), A Brief Introduction to Grey Systems Theory, „Grey Systems: Theory and Application”, Vol. 2, No. 2, pp. 89-104. [20] Liu S., Yang Y., Forrest J. (2017), Grey Data Analysis, Springer: Berlin, Germany [21] Luhmann N. (2018), Organization and Decision, Cambridge University Press, Cambridge. [22] Mierzwiak R., Xie N., Nowak M. (2018), New Axiomatic Approach to the Concept of Grey Information, „Grey Systems: Theory and Application”, Vol. 8, No. 2, pp. 199-209. [23] Mruk H., Pilarczyk B., Sławińska M. (2015), Marketing. Koncepcje-strategie-trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań. [24] Nowak M., Ziomek J. (2019), Intuitive and Rational Cognition in the Theory and Practice of Management Sciences, „Problemy Zarządzania”, Nr 17(2), s. 142-154. [25] Parikh J., Neubauer F.F., Lank A.G. (1994), Intuition: The New Frontier of Management, Blackwell. [26] Rao C., Goh M., Zheng J. (2017), Decision Mechanism for Supplier Selection Under Sustainability, „International Journal of Information Technology, Decision Making”, Vol. 16, No. 1, pp. 87-115. [27] Rorty R. (2005), Intuition, [in:] P. Edwards (ed.), The Encyclopedia of Philosophy, Macmillan, Vol. 4, New York - London. [28] Simon H. A. (2013), Administrative Behavior, Simon and Schuster, New York. [29] Sułkowski Ł. (2015), Management–from Epistemology by Methodology to Social Practice of Academia Cognitive Challenges in Management Science, „Przedsiebiorczość i Zarządzanie”, Nr 16(2), s. 111-119. [30] Wiecek-Janka E., Nowak M., Borowiec A. (2019), Application of the GDM Model in the Diagnosis of Crises in Family Businesses, „Grey Systems: Theory and Application”, Vol. 9, No. 11, pp. 114-127. [31] Wierzbicki A.P. (1997), On the Role of Intuition in Decision Making and Some Ways of Multicriteria Aid of Intuition, „Journal of Multi‐Criteria Decision Analysis”, No 6(2), pp. 65-76. [32] Wierzbicki A.P. (2004), Knowledge Creation Theories and Rational Theory of Intuition, „International Journal for Knowledge and Systems Science”, No 1(1), pp. 17-25. [33] Wrzosek W. (2001), Strategie marketingowe, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa. [34] Zakeri S., Yang Y., Hashemi M. (2019), Grey Strategies Interaction Model, „Journal of Strategy and Management”, Vol. 12, No. 1, pp. 30-60.
Publikacje z rocznika