Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: zarządzanie procesowe, zarządzanie wiedzą, zarządzanie procesowe zorientowane na wiedzę
Strony: 21-29
Język publikacji: Polski
Pobierz
Zarządzanie procesowe z wykorzystaniem wiedzy w polskich przedsiębiorstwach
Agnieszka Bitkowska, Olga Sobolewska
Abstrakt
Współczesne organizacje mierzą się z koniecznością dostosowania swoich struktur i zachodzących w nich procesów do wymogów zmieniającego się rynku. Zarządzanie procesowe w organizacji jest od wielu lat wskazywane jako szczególnie istotna koncepcja zarządzania. Współcześnie, zarówno w literaturze przedmiotu, jak i w praktyce gospodarczej, coraz silniej akcentuje się znaczenie wiedzy i wykorzystania jej w doskonaleniu procesów. Celem artykułu jest wskazanie stanu obecnego w zakresie zarządzania procesowego z wykorzystaniem wiedzy w polskich organizacjach. W artykule przytoczone zostały badania własne zrealizowane w 2019 w polskich przedsiębiorstwach zarządzanych procesowo. Wyraźnie wskazują one na to, iż polskie przedsiębiorstwa również uświadamiają sobie konieczność nie tylko dbałości o aktualnie realizowane w nich procesy, ale również na adaptację ich do zmian zarówno dyktowanych przez otoczenie, jak i wynikających z wewnętrznych uwarunkowań organizacji. Do realizacji tych celów coraz częściej stosowane jest wdrażanie zarządzania procesowego bazującego na wiedzy.
Bibliografia
[1] Bitkowska A. (2019), Od klasycznego do zintegrowanego zarządzania procesowego, Wyd. C.H. Beck, Warszawa. [2] Bitkowska A. (2018), Zarządzanie procesowe zorientowane na wiedzę, [w:] Gierszewska G. (red.), Co dalej z zarządzaniem? Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, s. 19–33. [3] Brajer-Marczak R. (2018), Czynniki determinujące doskonalenie procesów. Wyniki badań empirycznych, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 25–33. [4] Davenport T., Prusak L. (1998), Working Knowlegde – How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School, Boston. [5] Długosz A., Rostek K., Zawiła-Niedźwiecki J. (2018), Wpływ nowych technologii na zarządzanie. Technologiczne wyzwania biznesu – sztuczna inteligencja. Perspektywa Intel Polska, „Przegląd Organizacji”, Nr 7, s. 54–56. [6] Gierszewska G. (red.), (2020), Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.0. Droga do przyszłości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. [7] Gołębiowska-Tataj D. (2013), Entrepreneurial innovation networks: knowledge triangle and emerging business model, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. [8] Grajewski P. (2012), Procesowe zarządzanie organizacją, Wyd. PWE, Warszawa. [9] Kano L. (2018), Global value chain governance: A relational perspective, „Journal of International Business Studies”, Vol. 49, No. 6, pp. 684–705. [10] Kiełtyka L., Charciarek K. (2019), Model zarządzania procesowego z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi Przemysłu 4.0, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 5–12. [11] Kisielnicki J., Sobolewska O. (2019), Knowlegde Management and Innovation in Network Organizations, IGI Global, Hershey. [12] Koç T., Kadir K., Adem A. (2019), A Brief Summary of Knowledge Management Domain: 10–Year History of the Journal of Knowledge Management, „Procedia Computer Science”, Vol. 158, pp. 891–898. [13] Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk – Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji, Wyd. PWE, Warszawa. [15] Mikuła B., Stefaniuk T. (2018), Zagrożenia dla bezpieczeństwa wiedzy w ramach zarządzania wiedza klienta, „Przegląd Organizacji”, Nr 9, s. 21–28. [16] Nowosielski S. (2018), Procesy i projekty w organizacji. O potrzebie i sposobach współdziałania, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy”, Nr 169, s. 109–130. [17] Probst G., Raub S., Romhardt K. (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. [18] Prusak L. (1996), The knowledge advantage, „Strategy and Leadership”, Vol. 24, pp. 6–8. [19] Rosemann M., vom Brocke J. (2015), Handbook on Business Process Management 2: Strategic Alignment, Governance, People and Culture, Springer. [20] Rostek K., Wiśniewski M., Zając R. (2019), Zarządzanie komunikacją i wiedzą w planowaniu cywilnym oraz zarządzaniu kryzysowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. [21] Spraggon M., Bodolica V. (2017), Collective tacit knowledge generation through play: Integrating socially distributed cognition and transactive memory systems, „Management Decision”, Vol. 55, No. 1, pp. 119–135. [22] Szelągowski M. (2018), Zarządzanie procesowe w gospodarce wiedzy. Tworzenie wartości z kapitału intelektualnego, Wydawnictwo Linia, Warszawa. [23] Śmiałek P. (2016), Zarządzanie wiedzą wyzwaniem współczesnych organizacji, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Nr 2, s. 113–123. [24] Trocki M. (2016), Inteligencja procesowa, czyli inteligentne zarządzanie procesowe, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej, ZN 149, s. 171–184. [25] Verburg R., Andriessen E.J. (2011), A typology of knowledge sharing networks in practice, „Knowledge and Process Management”, Vol. 16, No. 1, pp. 34–44.
Publikacje z rocznika