Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: oportunizm, rodzaje oportunizmu, nurty badawcze
Strony: 36-42
Język publikacji: Polski
Trendy eksploracji zjawiska oportunizmu w publikacjach naukowych
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki przeglądu
literatury z zakresu problematyki oportunizmu na gruncie zarządzania. Celem pracy
jest identyfikacja obserwowanych w publikacjach naukowych trendów, w obszarze
eksploracji zjawiska oportunizmu. W zrealizowanych badaniach wykorzystano
podejście ilościowe i jakościowe. Klasyfikację przeprowadzono według
następujących kategorii: definicje oportunizmu, rodzaje oportunizmu, rodzaje i
typy prac naukowych, podmiot i przedmiot badań, czynniki
kontekstowe. Rezultatem była identyfikacja luk oraz niszowych nurtów
badawczych. Zauważono także, że liczba publikacji z analizowanego zakresu
wykazuje wyraźną tendencje wzrostową, co może sugerować zarówno dalszy przyrost
publikacji związanych z ujęciem oportunizmu w nowych koncepcjach, jak również
spadek zainteresowania ze względu na wyeksploatowanie tematyki.
Bibliografia
1. Achrol R.S., Gundlach G.T. (1999), Legal and Social Safeguards Against Opportunism in Exchange, „Journal of Retailing”, Vol. 75, No. 1, pp. 107–124.
2. Anderson E. (1988), Transaction Costs as Determinants of Opportunism in Integrated and Independent Sales Forces, „Journal of Economic Behavior and Organization”, No. 9, pp. 247–264.
3. Barnes B.R., Leonidou L.C., Siu N.Y.M., Leonidou C.N. (2010), Opportunism as the Inhibiting Trigger for Developing Long-term-oriented Western Exporter–Hong Kong Importer Relationships, „Journal of International Marketing”, Vol. 18, pp. 35–63.
4. Brown J.R., Dev C.S., Lee D.J. (2000), Managing Marketing Channel Opportunism: The Efficacy of Alternative Governance Mechanisms, „Journal of Marketing”, No. 64, pp. 51–65.
5. Crosno J.L., Dahlstrom R. F. (2016), An Empirical Investigation of Bilateral Investments and Opportunism in Buyer-Supplier Relationships, „Journal of Marketing Channels”, No. 23, pp. 146–156.
6. Czakon W. (2005), Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji”, Nr 9, s. 10–13.
7. Czakon W. (2011), Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji”, Nr 3, s. 57–61.
8. Dahlstrom R., Nygaard A. (1999), An Empirical Investigation of Ex post Transaction Costs in Franchised Distribution Channels, „Journal of Marketing Research”, No. 36, pp. 160–170.
9. Ejdys J. (2016), Problematyka społecznej odpowiedzialności biznesu jako obiekt naukowych zainteresowań – wyniki analizy bibliometrycznej, „Przegląd Organizacji”, Nr 4, s. 36–44.
10. Gilliland D.I., Manning K.C. (2002), When Do Firms Conform to Regulatory Control? The Effect of Control Processes on Compliance and Opportunism,” Journal of Public Policy & Marketing”, No. 21, pp. 319–331.
11. Gundlach G.T., Achrol R.S., Mentzer J.T. (1995), The Structure of Commitment in Exchange, „Journal of Marketing”, No. 59, pp. 78–92.
12. Heide J.B., Wathne K.H., Rokkan A.I. (2007), Interfirm Monitoring, Social Contracts, and Relationship Outcomes, „Journal of Marketing Research”, Vol. 44, No. 3, pp. 425–433.
13. Jap D.S., Anderson E. (2003). Safeguarding Interorganizational Performance and Continuity under Ex Post Opportunism, „Management Science”, Vol. 49, No. 12, pp. 1684–1701.
14. Jap S.D. (2007), The Impact of Online Reverse Auction Design on Buyer–Supplier Relationships, „Journal of Marketing”, No. 71, pp. 146–159.
15. John G. (1984) An Empirical Investigation of Some Antecedents of Opportunism in a Marketing Channel, „Journal of Marketing Research” Vol. 21, No. 3, pp. 278–289.
16. Kashyap V., Antia K.D., Frazier G.L. (2012). Contracts, Extra Contractual Incentives, and Ex Post Behavior in Franchise Channel Relationships. „Journal of Marketing Research”, Vol. 49, No. 2, pp. 260–276.
17. Kelly S., Wagner B., Ramsay J. (2018), Opportunism in Buyer–supplier Exchange: A Critical Examination of the Concept and its Implications for Theory and Practice Production Planning & Control, „The Management of Operations”, Vol. 29, No. 12, pp. 992–1009.
18. Lianying Z., Qinzhen Q. (2017), How Mediated Power Affects Opportunism in Owner–contractor Relationships: The Role of Risk Perceptions, „International Journal of Project Management”, Vol. 35, No. 3, pp. 516–529.
19. Lu P., Qian L., Chu Z., Xu X. (2015), Role of Opportunism and Trust in Construction Projects: Empirical Evidence from China, „Journal of Management Engineering”, No. 32(2), pp. 1–10.
20. Lu W., Zhang L., Zhang L., (2016), Effect of Contract Completeness on Contractors' Opportunistic Behavior and the Moderating Role of Interdependence, „Journal Construction Engineering Management”, Vol. 142, No. 6, pp. .
21. Luo Y. (2006), Opportunism in Interfirm Exchange in Emerging Markets, „Management & Organization Review”, Vol. 2, No. 1, pp. 121–147.
22. Provan K.G., Skinner S.J. (1989), Interorganizational Dependence and Control as Predictors of Opportunism in Dealer–Seller Relations, „Academy of Management Journal”, No. 32, pp. 202–212.
23. Ratajczak-Mrozek M., Zieliński M. (2013), Czynniki usieciowienia przedsiębiorstw–ujęcie koncepcyjne, „Przegląd Organizacji”, Nr 11, s. 32–37.
24. Rokkan A.I., Heide J.B., Wathne K.H. (2003), Specific Investments in Marketing Relationships: Expropriation and Bonding Effects, „Journal of Marketing Research”, No. 40, pp. 210–224.
25. Seggie S.H., Griffith D.A., Jap S.D. (2013), Passive and Active Opportunism in Interorganizational Exchange, „Journal of Marketing”, Vol. 77, No. 6, pp. 73–90.
26. Um K.H., Kim S.M. (2018), Collaboration and Opportunism as Mediators of the Relationship between NPD Project Uncertainty and NPD Project Performance, „International Journal of Project Management”, Vol. 36, No. 4, pp. 659–672.
27. Verbeke A., Ciravegnad L., Lopeze L.E., Kunduf S.K. (2019), Five Configurations of Opportunism in International, Market Entry, „Journal of Management Studies”, Vol. 56, No. 7, pp. 1287–1313.
28. Wathne K.H., Heide J.B. (2000), Opportunism in Interfirm Relationships: Forms. Outcomes, and Solutions, „Journal of Marketing”, No. 64, pp. 36–51.
29. Williamson O.E. (1979), Transaction Costs Economics: The Governance of Contractual Relationships, „Journal of Law and Economics”, No. 22, pp. 223–260.
30. Williamson O.E. (1985), The Economic Institutions of Capitalism, The Free Press, New York.
31. Williamson O.E. (1993), Opportunism and Its Critics, „Managerial and Decision Economics”, Vol. 14, No. 2, pp. 97–107.
32. Williamson O.E. (1996), The Mechanisms of Governance, Oxford University Press, New York.
33. Wójcik D., Czernek K. (2016), Antecedencje współpracy przedsiębiorstw w sektorze turystycznym – wyzwania badawcze, „ Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” Nr 421, s. 632–644.
34. Wuyts S.,Geyskens I. (2005), The Formation of Buyer–Supplier Relationships: Detailed Contract Drafting and Close Partner Selection, „Journal of Marketing”, No. 69, pp. 103–117.
35. Yan T., Kull T.J. (2015), Supplier Opportunism in Buyer–Supplier New Product Development: A China U.S. Study of Antecedents, Consequences, and Cultural/Institutional Contexts, „Decision Sciences”, Vol. 46, No. 2, pp. 403–444.
36. You J., Chen Y., Wang W., Shi Ch. (2018), Uncertainty, Opportunistic behavior, and Governance in Construction Projects: The Efficacy of Contracts, „International Journal of Project Management” No. 36, pp. 795–807.
37. Zakrzewska-Bielawska A. (2016), Ambidexterity – światowe trendy eksploracji w naukach o zarządzaniu, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 16–23.
38. Zhang C., Li J., Huang Y. (2017), Sustaining Relationships after Opportunism and Misunderstanding: the Role of Formalization and Socialization, „Marketing Letters”, Vol. 28, No. 2, pp. 305–319.