Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: wdrażanie innowacji, innowacyjność polskich przedsiębiorstw, współpraca biznesowa
Strony: 50-56
Język publikacji: Polski
Pobierz
Współpraca dużych przedsiębiorstw z MSP w ramach działalności wdrożeniowej innowacji
Grzegorz Szymański
Abstrakt
Współcześnie, aby firma mogła utrzymać wysoką pozycję na rynku, wskazane jest wdrażanie systemów kreowania innowacji w zakresie zarówno optymalizacji procesów produkcyjnych, organizacji oraz wzrostu konkurencyjności. Współpraca z innymi podmiotami, w kontekście rozwoju innowacyjnego, ma kluczowe znaczenie dla końcowego sukcesu. Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja znaczenia wybranych elementów współpracy dużych przedsiębiorstw z sektorem MSP w obszarze działalności wdrożeniowej innowacji w Polsce. Badaniu poddano 33 duże przedsiębiorstwa, mające lokalizację na terenie Polski. Z analizy wyników przeprowadzonego badania wynika, iż analizowane przedsiębiorstwa chętnie podejmują współpracę w zakresie wdrażania innowacji. Największym motywatorem jest możliwość stworzenia nowych produktów. Wśród wielu korzyści takiego partnerstwa największe znaczenie dla dużych podmiotów ma poprawa jakości i nowoczesności swojej oferty produktowej. Nawiązując współpracę, sektor MSP oczekuje od dużych podmiotów solidności i uczciwości w kontaktach partnerskich, a także elastyczności w działaniu i otwartości na współpracę.
Bibliografia
[1] Badowska S. (2014), Współpraca przedsiębiorstw z jednostkami badawczo-rozwojowymi w tworzeniu i rozwoju innowacji produktowych w sektorze spożywczym w województwie pomorskim, „Zarządzanie i Finanse”, T. 12, Nr 2, s. 35–53. [2] Blażlak R., Owczarek K. (2013), Modele transferu technologii, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź. [3] Blażlak R., Pomykalski A. (2015), Regionalne uwarunkowania transferu technologii, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 11–17. [4] Cyran K. (2016), Ograniczenia wdrażania działań innowacyjnych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 276, s. 197–209. [5] Deptuła A.M., Knosala R. (2017), Innowacje i ich ryzyko – czy warto próbować?, „Zarządzanie Przedsiębiorstwem”, Nr 4, s. 10–17. [6] Forsman H., Rantanen H. (2011), Small Manufacturing and Service Enterprises as Innovators. A Comparison by Size. „European Journal of Innovation Management”, Vol. 14, No. 1, pp. 27–50. [7] Fritsch D.J., Storey M. (2014). Entrepreneurship in a Regional Context: Historical Roots, Recent Developments and Future Challenges, „Regional Studies”, Vol. 48, No. 6, s. 939–954. [8] Jagoda-Sobalak D., Łapuńka I., Marek-Kołodziej K. (2017), Projektowanie i wdrażanie rozwiązań innowacyjnych, „Organizacja i Zarządzanie”, Nr 114, s. 155–165. [9] Jakubow L. (2005), Źródła sukcesów małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, „Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego”, Nr 5, s. 298–301. [10] Jasiński A.H. (2018), Innowacyjność polskiej gospodarki a fundusze unijne: czy POIG coś pomógł? „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, Nr 52/2, s. 225–240. [11] Jędrzejczyk W. (2016), Dysfunkcje pracy kierowniczej w organizacjach, „Przegląd Organizacji”, Nr 12, s. 42–48. [12] Kisielnicki J. (2016), Innowacyjność gospodarki polskiej na tle wybranych krajów Unii Europejskiej i świata, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 281, s. 67–79. [13] Kłopotek A. (2005), Źródła finansowania wdrożeń innowacji w przedsiębiorstwach w Polsce, [w:] A. Sosnowska i in. (red.), Jak wdrażać innowacje technologiczne w firmie poradnik dla przedsiębiorców, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, s. 86–139. [14] Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola, Gebethner i Spółka, Warszawa. [15] Mazur-Wierzbicka E. (2015), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, T. 26, Nr 1, s. 97– 109. [16] Mądra J. (2013), Specyfika innowacyjności w przedsiębiorstwach z sektora MŚP, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, Nr 1(5), s. 21–26. [17] Olesiński Z,. (2016), Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw jako sposób ich rozwoju, „Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula”, Nr 51(6), s. 18–32. [18] Oslo Manual, Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd Edition, OECD Publishing, 2005, pp. 10–25. [19] Penc J. (2011), Zachowania organizacyjne w przedsiębiorstwie: Kreowanie twórczego nastawienia i aspiracji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. [20] Pomykalski A. (1997), Innowacje, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź. [21] Poznańska K. (2016), Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z podmiotami zewnętrznymi w zakresie innowacyjności, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe”, Nr 280, s. 143 – 156. [22] Ratajczak-Mrozek M.. (2011), Motywy współpracy małych i średnich przedsiębiorstw– wyniki badań, [w:] A. Adamik (red.), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 37–41. [23] Ritter T., Wilkinson I., Johnston W.J. (2002), Measuring Network Competence: Some International Evidence, „Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 17, No. 2/3, pp. 119–138. [24] Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa. [25] Skrzypek A. (2018), Open Innovation in Business Models, „Annales H – Oeconomia”, T. 52, Nr 6, s. 98–109. [26] Sopińska A. (2018), Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Nr 161, s. 11–27. [27] Stanisławski R. (2014), Open innovation wśród małych i średnich przedsiębiorstw jako instrument kształtowania przewagi konkurencyjnej, „Economics and Management”, Nr 2, s. 169–184 . [28] Stanisławski R., Lisowska R. (2014), Skłonność do Open Innovation warunkiem rozwoju MSP w kontekście współpracy z otoczeniem, [w:] A. Stabryła, S. Wawak (red.) Problemy zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym, Mfiles.pl, Kraków, s. [29] Sudolska A. (2009), Skłonność przedsiębiorstw sektora MSP do podejmowania kooperacji o charakterze proinnowacyjnym, „Ekonomiczne Problemy Usług”, Nr 34, s. 225–232. [30] Szymańska K. (2011), Zaufanie, współpraca i partnerstwo w procesie kształtowania innowacyjności małych firm, „Ekonomiczne Problemy Usług”, Nr 63, s. 449–457. [31] Szymański G., Stanisławski R. (2018), Motivators of Open Innovation Use in Micro, Small And Medium-Sized Enterprises, „Journal of Fundamental and Applied Sciences”, Vol. 10, No. 3S, s. 243–256. [32] Wasiluk A. (2013), Zaufanie i współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami w perspektywie budowy i rozwoju struktur klastrowych, „Ekonomia i Zarządzanie”, Nr 4, s. 49–66. [33] Wiśniewska, J., Janasz K. (2018), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Opole, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, s. 139–150. [34] Załącznik 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) NR 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych), Dz.U. WE L 214/38, 9.8.2008. [35] Zastępowski M. (2018), Audyt procesu zarządzania innowacjami kujawsko-pomorskich mikroprzedsiębiorstw, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 359, s. 8–17.
Publikacje z rocznika