Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: zarządzanie procesowe, fazy rozwoju organizacji, Model Dojrzałości Procesów i Przedsiębiorstwa
Strony: 10-19
Język publikacji: Polski
Implementacja zarządzania procesowego – studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego
Abstrakt
Dla współczesnych przedsiębiorstw wdrożenie koncepcji zarządzania procesowego jest zarazem dużym wyzwaniem, jak też szansą na budowę przewagi konkurencyjnej w zmiennym i globalizującym się otoczeniu rynkowym. Niewątpliwie o sukcesie wdrożenia stanowi gotowość do zmian, ale także faza wzrostu oraz etap dojrzałości procesów, jak i samego przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest identyfikacja implementacji zarządzania procesowego, fazy wzrostu badanej organizacji oraz ocena powdrożeniowa dojrzałości zarówno procesów, jak i badanego przedsiębiorstwa. W artykule zaprezentowano studium przypadku oraz studia literaturowe w zakresie realizacji przyjętych elementów. Stanowią one źródło wiedzy dla kadry menedżerskiej wyższego szczebla realizujących projekty implementacji zarządzania procesowego. Przedstawione w artykule rozważania mają zarówno walor poznawczy, jak i aplikacyjny.
Bibliografia
[1] Bartkowiak P., Rutkowski I.P. (2016), Informacja w kształtowaniu procesu innowacji produktu, „Przegląd Organizacji”, Nr 3, s. 34–42.
[2] Bartkowiak P., Rutkowski I.P., Bartkowiak A. (2019), Measuring and Improving the Innovation Process of a New Product, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T. XX, z. 1, cz. II, s. 21–30.
[3] Bitkowska A. (2013), Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Difin, Warszawa.
[4] Bitkowska A. (2019), Model architektury procesów, „Przegląd Organizacji”, Nr 2, s. 14–21.
[5] Bitkowska A. (2016), Implementacja zarządzania procesowego we współczesnych przedsiębiorstwach, „Przegląd Organizacji”, Nr 9, s. 4–11.
[6] Bitkowska A., Kolterman K., Wójcik G.P., Wójcik K. (2011), Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie: aspekty teoretyczno-praktyczne, Difin, Warszawa.
[7] Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
[8] Cieśliński W.B. (2011), Doskonalenie procesowej orientacji przedsiębiorstw. Model platformy treningu procesowego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
[9] Czekaj J. (red.), (2009), Zarządzanie procesami biznesowymi. Aspekt metodyczny, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
[10] Fisher D. (2004), The Business Process Maturity Model A Practical Approach for Identifying Opportunities for Optimization, https://www.bptrends.com/bpt/wp-content/publicationfiles/10–04 ART BP Maturity Model - Fisher.pdf, data dostępu: 11.10.2019 r.
[11] Grajewski P. (2012), Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa.
[12] Grajewski P. ( 2016), Organizacja procesowa, PWE, Warszawa
[13] Greiner, L.E. (1972), Evolution and Revolution as Organizations Grow, „Harvard Business Review”, Vol. 50, No. 4, pp. 37–46.
[14] Hammer M., Champy J. (1996), Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute.
[15] Hammer M. (2007), The Process Audit „Harvard Business Review”, April, pp. 1–13.
[16] Jashapara A. (2011), Knowledle Management: An Integrated Approach, Pearson Financial Times, Prentice Hall, Harlow, Essex, New York.
[17] Jurczuk A., (2013), Procesowa mapa drogowa doskonalenia organizacji z wykorzystaniem modelu CMMI-DEV, „Economics and Management”, Vol. 5, Nr 4, s. 9–20.
[18] Koźmiński A.K. (red.), (2000), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa.
[19] Krukowski K. (2016), Kulturowe uwarunkowania dojrzałości procesowej Urzędów Miast, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
[20] Machaczka J. (1998), Zarządzanie rozwojem organizacji, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
Nowosielski S. (2011), Podejście procesowe w organizacjach, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
[21] Raczyńska M., Modele d dojrzałości procesowej organizacji, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie”, XLIV, Nr 2, s. 61–73
[22] Röglinger M., Pöppelbuß J., Becker J. (2012), Maturity Models in Business Process Management, „Business Process Management Journal”, Vol. 18, No. 2, pp. 2–19.
[23] Szelągowski M. (2015), Dynamiczne zarządzanie procesowe – teoria i praktyka, [w:] A. Bitkowska, E. Weiss (red.), Zarządzanie procesowe w organizacjach. Teoria i praktyka, Wyd. Vizja Press&IT, Warszawa, s. 26–35.
[24] Weiss E. (2012), Instrumenty podejścia procesowego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 737 – Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, Nr 56, s. 261–283.
[25] Winiowski L. (2016), Założenia metodyczne dla definiowania faz wdrażania zarządzania procesowego na przykładzie wybranych przedsiębiorstw przemysłowych, „Przegląd Organizacji”, Nr 11, s. 21–27.