Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: zasoby, własność intelektualna, przedsiębiorstwo, badania
Strony: 10-19
Język publikacji: Polski
Pobierz
Własność intelektualna jako kluczowy zasób organizacji innowacyjnej
Aldona Małgorzata Dereń
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie i analiza specyficznych cech własności intelektualnej, które determinują ich ukierunkowanie jako kluczowego zasobu strategicznego organizacji w kontekście rozwoju i konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce. Podstawą analizy jest Raport Urzędu Unii Europejskiej do Spraw Własności Intelektualnej (EUIPO), w którym opublikowano zestawienie wyników dla MŚP w zakresie własności intelektualnej przedsiębiorstw europejskich. Raport ten oraz badania własne przeprowadzone pod koniec 2015 roku w grupie 138 przedsiębiorstw z województwa dolnośląskiego oraz wyniki ponownych badań przeprowadzonych w 2019 r. na mniejszej grupie respondentów (60), obrazują kluczowe problemy w zakresie podejścia i postrzegania własności intelektualnej jako kluczowego zasobu w procesie tworzenia innowacji w tej grupie przedsiębiorstw.
Bibliografia
Aaker D.A. (1991), Managing Brand Equity – Capitalizing on the Value of a Brand Name, The Free Press, New York. Annual Report on European SMSs 2016/2017. Focus on Self-employment, November 2017, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/0b7b64b6-ca80–11e7–8e69–01aa75ed71a1/language-en/format-PDF, data dostępu: 23.03.2020). Bainbridge D. (2009), Intellectual Property, Pearson Education Limited, Essex, Harlow. Battilan J., Cascianno T. (2015), Overcoming Resistance to Organizational Change: Strong Ties and Affective Cooptation, Management Science, Vol. 59, No. 4, pp. 819–836. Bielig A. (2014), Rola własności intelektualnej w gospodarce. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa. Blair R. D, Cotter T. F., (2005) Intellectual Property Economic and Legal Dimensions of Rights and Remedies, Cambridge University Press, Cambridge. Boldren M., Levine D. (2008), Against Intellectual Monopoly, Cambridge University Press, Cambridge. Bratnicki M., Strużyna J. (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice. Cheung S.N.S. (1970), The Structure of Contract. The Theory of a Non-exclusive Resource, „Journal of Law and Economics”, Vol. 13, No. 1, pp. 49–70. Clayton M., Christensen, M., McDonald P., Raynor M.E. (2016), What Is Disruptive Innovation, Harvard Business Review, No. 93, pp. 44–53. De Alessi L. (1980) The Economics of Property Rights: A Review of the Evidence, „Research in Law and Economics”, Vol. 2, R. Zerbe (red.), JAI Press, Greenwich, pp. 1–47. Demsetz H.(1967), Toward a Theory of Property Rights, „American Economic Review”, Vol. 57, No. 2, pp. 347–359. Dereń A. M. (2015), Stan wiedzy na temat zarządzania i ochrony własności intelektualnej w przedsiębiorstwach sektora MŚP w regionie Dolnego Śląska, Raport z badań, Raport serii PRE, [w:] Raporty Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Ser. PRE, Wrocław 2015, Nr 29, pp. 1–40. Dereń A.M. (2014), Zarządzanie własnością intelektualną w transferze technologii, Wyd. Difin, Warszawa, s. 45–46. Drucker P.F. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa. EUIPO (2019a), Komunikat Prasowy, 25 września 2019, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/IPContributionStudy/IPR-intensive_industries_and_economicin_EU/IP_Contribution_Report_092019_pr_pl.pdf, data dostępu: 23.03.2020 r. EUIPO (2019b), Zestawienie wyników dla MŚP w zakresie własności intelektualnej na rok 2019, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, https://euipo.europa.eu/tunnelweb/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/IP_sme_scoreboard_study_2019/executiveSummary/executive_summary_2019_pl.pdf, data dostępu: 23.03.2020 r. Grandstrand O. (1999), The Economics and Management of Intellectual Property. Towards Intellectual Capitalism, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton. Kaczmarczyk M. (2013), Czy własność intelektualna jest własnością, [w:] M. Danielowicz, A. Tarkowski (red.), Prawo autorskie w czasach zmiany. O normach korzystania z treści, Centrum Cyfrowe, Warszawa, s. 65–72. Konwencja o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, sporządzona w Sztokholmie dnia 14 lipca 1967 r., Dz.U. 1975, Nr 9, poz. 4. Koźmiński A. K., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Krupski R., Piórkowska K. (2013), Użyteczność wiedzy i innych zasobów niematerialnych dla innowacji i replikacji w badaniach empirycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 298, s. 93–104. Palmen L. (2017), Nadchodzi druga transformacja, Rzeczpospolita z dnia 10.07.2020, http://www.rp.pl/Opinie/307109901-Luk-Palmen-Nadchodzi-druga-transformacja.html#ap-3, (dostęp:19.07.2020). Pisano G.P. (2015), Potrzebujesz strategii innowacyjności, „Harvard Business Review Polska”, lipiec-sierpień, s. 95–103. Rajan,Y.S. (2002), Empowering Indians. With Economic, Business and Technology Strengths for the Twenty First Century, Har Anand Publications, New Delhi. Strzeszewski Cz. (1981), Własność – zagadnienie społeczno-moralne, ODISS, Warszawa. Wiśniewska S. (2013), Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw, Uniwersytet Ekonomiczny, Kraków. Zorska A. (2011), Koncepcja twórczej destrukcji J.A. Schumpetera i jej odniesienie do przemian gospodarczych w dobie obecnej rewolucji naukowo-technicznej, [w:] A. Zorska (red.), Chaos czy twórcza destrukcja? Ku nowym modelom w gospodarce i polityce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 19–54. Żebrowski M., Waćkowski K. (2011), Strategiczne zarządzanie innowacjami. Strategie małych i średnich przedsiębiorstw IT, Difin, Warszawa.
Publikacje z rocznika