Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 6
Słowa kluczowe: marketing, procesy tworzenia wartości, zachowania nabywców, nowe trendy w marketingu, COVID-19
Strony: 9-14
Język publikacji: Polski
Pobierz
Marketing jako proces tworzenia wartości w dobie pandemii COVID-19
Stanisław Brzeziński
Abstrakt
Marketing w ogólnym ujęciu oznacza sposób podejścia do biznesu, zaś w ujęciu funkcjonalnym polega na identyfikowaniu potrzeb klienta, a następnie określeniu, którą z nich w jak najwyższym stopniu zaspokoić poprzez wytworzenie i zaproponowanie odpowiednich produktów bądź usług. Do realizacji tych działań służy zbiór instrumentów marketingowych. W związku z tym przedsiębiorstwa podejmują działania marketingowe ukierunkowane na rynek docelowy, przede wszystkim mając na uwadze dobro klienta. Choć nakłady na cele marketingowe są ogromne, to organizacje decydują się na te koszty w trosce o zaspokojenie potrzeb konsumenta oraz pozyskanie przewagi konkurencyjnej. Klient dziś zna swoją wartość, dlatego zwraca uwagę na wszystkie aspekty nabywanych produktów (marek) i oczekuje, iż zarówno cena, jak i jakość będą go satysfakcjonowały, mając świadomość tego, że i on stanowi wartość dla producenta. Ostatnie wydarzenia związane z pojawieniem się koronawirusa doprowadziły do zamrożenia światowej gospodarki, a dotychczasowe standardy jakości naszego życia, a co za tym idzie zachowania konsumenckie, musiały ulec zmianie. W artykule autor stara się pokazać na przykładzie marketingu jako procesu tworzenia wartości, jak obecna sytuacja przewartościowuje dotychczasowe priorytety na konsumpcyjnym rynku i zmienia nas nabywców w sferze mentalnej. Autor stawia tezę, iż wiele obserwowanych w trakcie pandemii COVID-19 zmian w zachowaniach konsumentów będzie miało charakter trwały i w rezultacie spowoduje głębokie i długookresowe zmiany w strategiach marketingowych przedsiębiorstw.
Bibliografia
[1] Brzeziński A. (2017), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w ocenie pracowników, [w:] J. Nowakowska-Grunt, J. Kabus, (red.), Wyzwania i perspektywy współczesnej organizacji. Kontekst gospodarczy i publiczny, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, s. 186-195. [2] Brzeziński S. (2020), Marketing, logistyka, finanse a społeczna odpowiedzialność biznesu, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa. [3] Buchajewska-Wróbel M., Wendt R., Rytka E., Gasparski J., Gajda K. (2011), Menedżer do zadań specjalnych. Czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Helion, Gliwice. [4] Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. [5] Jakubiec M., Jakubczak A. (2018), Realizacja działań społecznie odpowiedzialnych: zasoby i studium przypadku, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 58-63. [6] Kotler P. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa. [7] Lulewicz-Sas A. (2016), Identyfikacja działań społecznie odpowiedzialnych w obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji”, Nr 5, s. 37-42. [8] Michalski E. (2017), Marketing. Podręcznik akademicki, Wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. [9] Pabian A. (2005), Marketing szkoły wyższej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa. [10] Pietrasieński P. (2005), Międzynarodowe strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. [11] Pilarczyk B. (2015), Sposoby komunikacji masowej, [w:] H. Mruk, B. Pilarczyk, M. Sławińska, Marketing. Koncepcje - Strategie - Trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 264-298. [12] Sławińska M. (2015), Istota i znaczenie marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] H. Mruk, B. Pilarczyk, M. Sławińska, Marketing. Koncepcje - Strategie - Trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 11-33. [13] Stachowicz-Stanusch A. (2007), Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice. [14] Szwajca D. (2010), Zasoby marketingowe w procesie budowania globalnej konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw, [w:] W. Caputa, D. Szwajca (red.), Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, CeDeWu.pl, Warszawa. [15] Woźniczka J., Hajdas M., Kowal W. (2014), Zarządzanie marketingiem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Publikacje z rocznika