Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 6
Słowa kluczowe: marketing, procesy tworzenia wartości, zachowania nabywców, nowe trendy w marketingu, COVID-19
Strony: 9-14
Język publikacji: Polski
Marketing jako proces tworzenia wartości w dobie pandemii COVID-19
Abstrakt
Marketing w ogólnym
ujęciu oznacza sposób podejścia do biznesu, zaś w ujęciu funkcjonalnym polega
na identyfikowaniu potrzeb klienta, a następnie określeniu, którą z nich w jak
najwyższym stopniu zaspokoić poprzez wytworzenie i zaproponowanie odpowiednich
produktów bądź usług. Do realizacji tych działań służy zbiór instrumentów
marketingowych. W związku z tym przedsiębiorstwa podejmują działania
marketingowe ukierunkowane na rynek docelowy, przede wszystkim mając na uwadze
dobro klienta. Choć nakłady na cele marketingowe są ogromne, to organizacje
decydują się na te koszty w trosce o zaspokojenie potrzeb konsumenta oraz
pozyskanie przewagi konkurencyjnej. Klient dziś zna swoją wartość, dlatego
zwraca uwagę na wszystkie aspekty nabywanych produktów (marek) i oczekuje, iż
zarówno cena, jak i jakość będą go satysfakcjonowały, mając świadomość tego, że
i on stanowi wartość dla producenta. Ostatnie wydarzenia związane z pojawieniem
się koronawirusa doprowadziły do zamrożenia światowej gospodarki, a
dotychczasowe standardy jakości naszego życia, a co za tym idzie zachowania
konsumenckie, musiały ulec zmianie. W artykule autor stara się pokazać na przykładzie
marketingu jako procesu tworzenia wartości, jak obecna sytuacja
przewartościowuje dotychczasowe priorytety na konsumpcyjnym rynku i zmienia nas
nabywców w sferze mentalnej. Autor stawia tezę, iż wiele
obserwowanych w trakcie pandemii COVID-19 zmian w zachowaniach konsumentów
będzie miało charakter trwały i w rezultacie spowoduje głębokie i długookresowe
zmiany w strategiach marketingowych przedsiębiorstw.
Bibliografia
[1] Brzeziński A. (2017), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w ocenie pracowników, [w:] J. Nowakowska-Grunt, J. Kabus, (red.), Wyzwania i perspektywy współczesnej organizacji. Kontekst gospodarczy i publiczny, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, s. 186-195.
[2] Brzeziński S. (2020), Marketing, logistyka, finanse a społeczna odpowiedzialność biznesu, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
[3] Buchajewska-Wróbel M., Wendt R., Rytka E., Gasparski J., Gajda K. (2011), Menedżer do zadań specjalnych. Czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Helion, Gliwice.
[4] Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
[5] Jakubiec M., Jakubczak A. (2018), Realizacja działań społecznie odpowiedzialnych: zasoby i studium przypadku, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 58-63.
[6] Kotler P. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
[7] Lulewicz-Sas A. (2016), Identyfikacja działań społecznie odpowiedzialnych w obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji”, Nr 5, s. 37-42.
[8] Michalski E. (2017), Marketing. Podręcznik akademicki, Wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[9] Pabian A. (2005), Marketing szkoły wyższej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
[10] Pietrasieński P. (2005), Międzynarodowe strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
[11] Pilarczyk B. (2015), Sposoby komunikacji masowej, [w:] H. Mruk, B. Pilarczyk, M. Sławińska, Marketing. Koncepcje - Strategie - Trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 264-298.
[12] Sławińska M. (2015), Istota i znaczenie marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] H. Mruk, B. Pilarczyk, M. Sławińska, Marketing. Koncepcje - Strategie - Trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 11-33.
[13] Stachowicz-Stanusch A. (2007), Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice.
[14] Szwajca D. (2010), Zasoby marketingowe w procesie budowania globalnej konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw, [w:] W. Caputa, D. Szwajca (red.), Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, CeDeWu.pl, Warszawa.
[15] Woźniczka J., Hajdas M., Kowal W. (2014), Zarządzanie marketingiem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.