Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 6
Słowa kluczowe: eksploracja procesów, obserwacja ukryta, proces obsługi posprzedażnej, motoryzacja
Strony: 15-22
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Zastosowanie techniki eksploracji procesów i metody obserwacji ukrytej w analizie procesu obsługi posprzedażnej na przykładzie sektora motoryzacyjnego
Piotr Sliż
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy przebiegu pre-sales procesu obsługi klienta posprzedażnego na przykładzie 67 autoryzowanych stacji obsługi samochodów osobowych w Polsce. Realizacji celu głownego przyporządkowano cele cząstkowe przecinające się w dwóch płaszczyznach: teoriopoznawczej (TA) i empirycznej (EA). TA: Przedstawienie koncepcji i przebiegu procesu badawczego z wykorzystaniem obserwacji ukrytej i process mining EA1: Odtworzenie przebiegu i analiza pre-sales procesu obsługi klienta posprzedażnego w sektorze motoryzacyjnym. W realizacji badania wykorzystano następujące metody badawcze: ilościową analizę bibliometryczną, systematyczny przegląd piśmiennictwa, obserwację ukrytą i eksplorację procesów (proces mining). W realizacji badania wykorzystano język programowania R, programy Celonis oraz BOC Adonis. Koncepcja oceny z wykorzystaniem połączenia process-mining i obserwacji ukrytej, stanowi dodatkowy głos w dyskusji związanej z możliwościami wykorzystania process mining w oparciu o rzeczywiste zdarzenia generowane w badanych organizacjach. Jednocześnie zaproponowane podejście może niwelować błędy, wynikające z subiektywnej oceny respondentów w sondażowym badaniu opinii. Proponowane podejście umożliwia ocenę organizacji bez konieczności udostępniania danych dotyczących przebiegu działań w organizacji. Bariery wynikające z przyjętej koncepcji dotyczą w szczególności ograniczenia badania do autoryzowanych stacji obsługi samochodów należących do jednego koncernu.
Bibliografia
[1.] Batista E., Solanas A. (2018), Process Mining in Healthcare: A Systematic Review, Proceedings 9th International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications (IISA), pp. 1–6. [2.] Bezerra F., Wainer J., Van Der Aalst W.M.P. (2009), Anomaly Detection Using Process Mining, [in:] T. Halpin et al. (eds.), Enterprise, Business-Process and Information Systems Modeling, BPMDS 2009, EMMSAD 2009, Lecture Notes in Business Information Processing, vol 29. Springer, Berlin, Heidelberg. [3.] Cleveland W.S., Devlin S.J. (1988), Locally Weighted Regression: An Approach to Regression Analysis by Local Fitting, „Journal of the American Statistical Association”, Vol. 83, No. 403, pp. 596–610. [4.] Dišek M., Šperka R., Kolesár J. (2018), Conversion of Real Data from Production Process of Automotive Company for Process Mining Analysis, [in:] Jezic G., Kusek M., Chen-Burger YH., Howlett R., Jain L. (eds.), Agent and Multi-Agent Systems: Technology and Applications. KES-AMSTA 2017. Smart Innovation, Systems and Technologies, Vol, 74, Springer, Cham. [5.] Edgington T.M., Raghu T.S., Vinze A.S. (2010), Using Process Mining to Identify Coordination Patterns in IT Service Management, „Decision Support Systems”, Vol. 49, No. 2, pp. 175–186. [6.] Erdoğan T., Tarhan, A. (2016), Process Mining for Healthcare Process Analytics, Proceedings IWSM-MENSURA Conference, Conference of International Workshop on Software Measurement and International Conference on Software Process and Product Measurement, IEEE, Berlin, pp. 125–130. [7.] Jans M., Alles M.G., Vasarhelyi M.A. (2014), A Field Study on the Use of Process Mining of Event Logs as an Analytical Procedure in Auditing, „The Accounting Review”, Vol. 89, No. 5, pp. 1751–1773. [8.] Mans R.S., Schonenberg M.H., Song M.S., Van Der Aalst W.M., Bakker, P.J. (2008a), Process Mining in Healthcare: A Case Study, Proceeding of the Healthinf 2008 Conference, INSTICC Press, pp. 118–125. [9.] Mans R.S., Schonenberg M.H., Song M., van der Aalst W.M., Bakker P.J. (2008b), Application of Process Mining in Healthcare–a Case Study in a Dutch Hospital, Proceedings of International Joint Conference on Biomedical Engineering Systems and Technologies, Springer, Berlin, pp. 425–438. [10.] Rebuge Á., Ferreira D.R. (2012), Business Process Analysis in Healthcare Environments: A Methodology Based on Process Mining, „Information systems”, Vol. 37, No. 2, pp. 99–116. [11.] Rojas E., Munoz-Gama J., Sepúlveda M., Capurro D. (2016), Process Mining in Healthcare: A Literature Review, „Journal of Biomedical Informatics”, Vol. 61, pp. 224–236. [12.] Tiwari A., Turner C.J., Majeed B. (2008), A Review of Business Process Mining: State‐of‐the‐art and Future Trends, „Business Process Management Journal”, Vol. 14, No. 1, pp. 5–22. [13.] Tu T.B.H., Song M. (2016), Analysis and Prediction Cost of Manufacturing Process Based on Process Mining, Proceeding of International Conference on Industrial Engineering, Management Science and Application (ICIMSA), EEE, Jejudo, South Korea, pp. 1–5. [14.] Turner C.J., Tiwari A., Olaiya R., Xu Y. (2012), Process Mining: From Theory to Practice, „Business Process Management Journal”, Vol. 18, No. 3, pp. 493–512. [15.] Valerio D.O., Santos E.A.P., Loures E.F.R., Cestari, J.M.A.P. (2017), Application of Process Mining in after-sales on an Automotive Industry, [in:] DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, pp. 354–360. [16.] Van Der Aalst W., Adriansyah A., De Medeiros A.K.A., Arcieri F., Baier T., Blickle T., Burattin A. (2011), Process Mining Manifesto, Procceding of International Conference on Business Process, Springer, Berlin, pp. 169–194. [17.] Van Der Aalst W. (2016), Data Science in Action. In Process Mining (pp. 3–23), Springer, Berlin, Heidelberg. [18.] Van Der Aalst W. (2012), Process Mining: Overview and Opportunities, „ACM Transactions on Management Information Systems”, Vol. 3, No. 2, pp. 1–17. [19.] Yang W.S., Hwang S.Y. (2006), A Process-mining Framework for the Detection of Healthcare Fraud and Abuse, „Expert Systems with Applications”, Vol. 31, No. 1, pp. 56–68. [20.] Zhu P., Huang B. Q., Xue X., Wu C., Wu, Y. (2010), Healthcare Service Process Modeling Using Process Mining Techniques, „Computer Integrated Manufacturing Systems”, Vol. 16, No. 12, pp. 2749–2756.
Publikacje z rocznika