Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 6
Słowa kluczowe: komputeryzacja procesów zarządzania, zarządzanie procesami, zarządzanie relacjami z klientami
Strony: 28-38
Język publikacji: Polski
Pobierz
Model zarządzania procesowego z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi ICT wspomagających nawiązywanie relacji z klientami
Kamila Charciarek
Abstrakt
Postępujące zjawisko konkurencji rynkowej wymusza na kierownikach organizacji podjęcie decyzji o reorganizacji ich zarządzania. Dlatego też sukcesywnie zwiększa się liczba podmiotów gospodarczych, które są skłonne do wdrażania zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu usprawnienia transferu zgromadzonych zasobów wiedzy w ramach przyjętej struktury organizacyjnej. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych i systemów informatycznych oraz maszyn  i urządzeń technologicznych z możliwością szybkiego przemodelowania systemów produkcyjnych w znaczącym stopniu może przyczynić się do realizacji oczekiwań klientów. Z kolei rozwój sieci Internet kształtuje nowe formy nawiązywania z nimi relacji. Celem opracowania jest zaprezentowanie wyników badań ankietowych, przeprowadzonych w grupie losowo wybranych respondentów oraz ocena poziomu zainteresowania klientów nowymi możliwościami zakupu i dystrybucji wyrobów. Ponadto elementem opracowania jest koncepcyjny model zarządzania procesowego, wspomagany przez wybrane narzędzia informatyczne i analityczne umożliwiające nawiązywanie kontaktu z klientami w różnych sektorach gospodarczych przedsiębiorstw. Uważa się, że zastosowanie modelu w wyodrębnionych obszarach organizacji w znaczącym stopniu może przyczynić się do poprawy jej funkcjonowania, między innymi poprzez zgromadzenie większej ilości informacji na temat relacji podaży i popytu dóbr i ugruntowaniem na tej podstawie pozycji rynkowej przedsiębiorstw.
Bibliografia
[1] Armstrong G., Kotler Ph. (2012), Marketing, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. [2] Bilińska-Reformat K., Frąckiewicz E. (2016), Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie pozyskiwania wiedzy o klientach sieci handlowych – wybrane zagadnienia, „Studia Informatica Pomerania”, Vol. 1, Nr 39, s. 4–14. [3] Bitkowska A. (2009), Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Wyd. Wizja PRESS&IT, Warszawa. [4] Butryn B. (2007), Zarządzanie procesowe. Nowy paradygmat stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Systemy wspomagania organizacji SWO, s. 23–30. [5] Flak O., Głód G. (2009), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Pojęcia, definicje, modele. Część 1, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice. [6] Grajewski P. (2012), Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa. [7] Grego-Planer D., Liczmańska K., Petrykowska J. (2013), Korzyści wynikające z budowania długotrwałych relacji z klientami w firmach usługowych, Polityki Europejskie, „Finanse i Marketing”, Vol 10, Nr 59, s. 256–267. [8] Jokiel G. (2009), Podejście procesowe w zarządzaniu – geneza i kierunki rozwoju koncepcji, [w:] Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 52, Wrocław, s. 15–22. [9] Kiełtyka L. (2017), Narzędzia i technologie multimedialne wspomagające pracę menedżera we współczesnych organizacjach, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 33–42. [10] Kiełtyka L., Charciarek K. (2019), Model zarządzania procesowego z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi Przemysłu 4.0, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 5–12. [11] Kotler Ph., Keller K.L. (2012), Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. [12] Nowosielski S. (2009), Podejście procesowe w organizacjach, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 52, s. 183–198. [13] Petryczka I. (2017), Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach z branży logistycznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, Nr 40(113), s. 83–93. [14] Radziszewska A. (2009), Internetowe narzędzia doskonalenia procesów obsługi klienta w relacjach Business-to-Customer, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą, Seria: Studia i Materiały, Tom 21, s. 106–114. [15] Silvestro R. (1998), The Manufacturing TQM and Servi¬ce Quality Literatures: Synergistic or Conflicting Paradigms? „International Journal of Quality & Reliability Manage¬ment”, No. 3, pp. 303–328. [16] Smith H., Fingar P. (2007), Business Process Management. The Third Wave, Meghan-Kiffer Press, Tampa, Florida USA. [17] Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019 (2019), Główny Urząd Statystyczny, Szczecin 2019. [18] Stankiewicz D., Juszczyk M. (2010), Kształtowanie relacji z klientami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 608, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, Nr 15 Relacyjne aspekty zachowań konsumenckich, s. 47–54. [19] Walczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, „E-mentor”, Nr 5, s. 5–12. [20] Zaskórski P., Warszewski P. (2015), Model zarządzania pro¬cesowego w doskonaleniu systemów logistycznych, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, Nr 5, s. 809–825.
Publikacje z rocznika