Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 7
Słowa kluczowe: badania kwestionariuszowe, e-commerce, kluczowe wskaźniki efektywności, sklepy internetowe
Strony: 28-34
Język publikacji: Polski
Pobierz
Pomiar efektywności przedsiębiorstw sektora e-commerce – wyniki badań
Barbara Buraczyńska
Abstrakt
Efektywność jest pojęciem niejednoznacznym i definiowanym w różnorodny sposób. W artykule przedstawiono problematykę pomiaru efektywności podmiotów gospodarczych prowadzących sklepy internetowe. Wskazano wskaźniki efektywności typowe dla firm sprzedających przez Internet, a następnie wybrano te, które posłużyły do oceny efektywności przedsiębiorstw e-commerce w badaniach kwestionariuszowych. Wyniki badań zostały poddane analizie i dyskusji, która uwzględniała specyfikę firm prowadzących sklepy internetowe. Przeprowadzone badania kwestionariuszowe pokazały zalety i wady stosowania wybranych wskaźników do pomiaru efektywności.
Bibliografia
[1] Bressolles G., Lang G. (2019), KPIs for Performance Measurement of e-fulfillment Systems in Multi-channel Retailing, „International Journal of Retail & Distribution Management”, Vol. 48, No. 1, pp. 35–52. [2] Choong K.K. (2013), Understanding the Features of Performance Measurement System: A Literature Review, „Measuring Business Excellence”, Vol. 17, No. 4, pp. 102–121. [3] Głodziński E. (2015), Efektywność w naukach o zarządzaniu. Przyczyny wieloznaczności i rekomendacje dotyczące ich ograniczenia, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie”, Nr 83, s. 165–176. [4] Holstein-Beck M. (1997), Być albo nie być menedżerem, Indor Book, Warszawa. [5] Jaki A. (2011), Paradygmat efektywności w zarządzaniu, „Przegląd Organizacji”, Nr 4, s. 3–7. [6] Kaden R.J. (2008), Badania marketingowe, WYd. Naukowe PWN, Warszawa. [7] Kich M. (2019), Jakie KPI mierzyć w e-Commerce?, https://x-coding.pl/blog/ecommerce/jakie-kpi-mierzyc-w-ecommerce/, data dostępu: 28.12.2019 r. [8] Kowalski Z. (1992), Kategorie efektywności produkcji (w świetle teorii funkcji produkcji), „ZER”, Nr 4, s. 18–31. [9] Naik P. (2017), 10+ E-commerce KPIs that Your Business Needs to Track Immediately, https://business.trustedshops.co.uk/blog/10-kpis, access date: 28.12.2019. [10] Osbert-Pociecha G. (2007), Relacja między efektywnością i elastycznością organizacji [w:] T. Dudycz, Ł. Tomaszewicz (red.), Efektywność − rozważania nad istotą i pomiarem, Wyd. AE, Wrocław, s. 337–349. [11] Parmenter D. (2015), Key Performance Indicators: Developing, Implementing, and Using Winning KPIs. John Wiley & Sons. [12] Saniuk A., Saniuk S. (2017), Strategiczne zarządzanie wynikami w przedsiębiorstwach realizujących produkcję na zamówienie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie”, Nr 103, s. 207–216. [13] Skawińska E., Zalewski R.I. (2016), Konkurencyjność ― kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorstw XXI w., „Przegląd Organizacji”, Nr 3, s. 16–25. [14] Skrzypek E. (2012), Efektywność ekonomiczna jako ważny czynnik sukcesu organizacji, [w:] T. Dudycz, G. Osbert-Pociecha, B. Brycz (red.), Efektywność – konceptualizacja i uwarunkowania, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 262, s. 313–325. [15] Słownik ekonomiczny przedsiębiorcy (2000), red. Z. Dowgiałło, Wyd. Znicz, Szczecin. [16] Szymańska E. (2010), Efektywność przedsiębiorstw – definiowanie i pomiar, „Roczniki Nauk Rolniczych” Seria G, T. 97, z. 2., s. 152–164. [17] Urban W., Buraczyńska B. (2017), E-commerce Flexibility Studied on the Basis What Can be Obtained from the Customer Interface [in:] M. Przygoda, M. Cingula, L. Yongqiang (eds.), International Scientific Conference on Economic and Social Development – „Managerial Issues in Modern Business”. Book of Proceedings, Varazdin Development and Entrepreneurship Agency, Warszawa, s. 283–291. [18] Zagajewski A., Saniuk S. (2018), Kluczowe wskaźniki efektywności w e-commerce, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie”, Nr 118, s. 691–701. [19] Zawadzki S. (2018), Kluczowe wskaźniki efektywności dla e-commerce, https://smartbees.pl/blog/kluczowe-wskazniki-efektywnosci-dla-e-commerce, data dostępu: 28.12.2019 r. [20] Ziębicki B. (2014), Efektywność organizacyjna podmiotów sektora publicznego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Seria specjalna: Monografie”, Nr 234.
Publikacje z rocznika