Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 10
Słowa kluczowe: automatyzacja, postrzeganie automatyzacji przez studentów, oczekiwania płacowe, centra usług wspólnych
Strony: 27-37
Język publikacji: Angielski
Postrzeganie automatyzacji procesów pracy a oczekiwania płacowe. Badanie wśród studentów Krakowa
Abstrakt
Automatyzacja procesów pracy jest dynamicznie rozwijającym się
zjawiskiem wpływającym na procesy społeczno-gospodarcze w ramach: sektorów
gospodarki, innowacji produktowych i procesowych, modeli biznesowych oraz
struktur przedsiębiorstw. Dynamicznie rozwija się również w obszarze centrów
usług wspólnych. W artykule zbadano, czy ryzyko automatyzacji zawodów
przypisanych do poszczególnych kierunków studiów jest dostrzegane przez
przyszłych uczestników rynku pracy i znajduje odzwierciedlenie w ich oczekiwaniach
płacowych. Badania przeprowadzono wśród studentów uczelni wyższych i innych
krakowskich uczelni. Badanie opiera się na pierwotnych i wtórnych źródłach
danych. Pierwsze z nich to badanie przeprowadzone na przełomie 2018 i 2019 roku
na próbie studentów reprezentujących 46 kierunków studiów w Krakowie (n =
1180). Drugie źródło danych to dane pozyskane z bazy danych ELA,
ogólnokrajowego systemu śledzenia karier absolwentów szkół wyższych w Polsce.
Przeprowadzone badania wykazały, że studenci zwykle wiążą swoje oczekiwania z
wynagrodzeniem obserwowanym wśród absolwentów ich kierunku. Średnio studenci,
których realne perspektywy zarobków są wyższe, mają wyższe oczekiwania płacowe.
Badanie ujawniło nadmierny optymizm, choć utrzymujący się we wszystkich
podgrupach, jest mniejszy w przypadku studentów, którzy są narażeni na większe
ryzyko automatyzacji pracy. Dodatkowo studenci, którzy są narażeni na
największe ryzyko automatyzacji swojej pracy, zwykle formułują najmniejsze
względne oczekiwania płacowe. Ponadto, negatywne postrzeganie automatyzacji prowadzi
do niższych względnych oczekiwań płacowych.
Bibliografia
Accenture (2005), Driving High Performance in Government: Maximizing the Value of Public-Sector Shared Services, White Paper, http://govsourcing.com/pdf/accenture-pa-centralization.pdf, access date: 10.01.2020.
Acemoglu D., Restrepo P. (2016), The Race between Machine and Man: Implications of Technology for Growth, Factor Shares and Employment, NBER Working Paper No. 22252, https://www.nber.org/system/files/working_papers/w22252/w22252.pdf, access date: 10.03.2020.
Attanasio O., Kaufmann K. (2009), Educational Choices, Subjective Expectations, and Credit Constraints, NBER Working Paper No. 15087, http://www.nber.org/papers/w15087, access date: 20.02.2020.
Autor D.H. (2015), Why Are There Still so Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation, „Journal of Economic Perspectives”, Vol. 29, No. 3, pp. 3–30.
Autor, D., Acemoglu D. (2011), Skills, Tasks and Technologies: Implications for Employment and Earnings [in:] O. Ashenfelter (eds.), Handbook of Labor Economics, Volume 4B, Elsevier, Amsterdam, pp. 1043–1171.
Autor, D., Levy F., Murnane J. (2003), The Skill Content of Recent Technological Change: An Empirical Exploration, „Quarterly Journal of Economics”, Vol. 118, No. 4, pp. 1279–1333.
Avant R. (2014), The Third Great Wave. The World Economy Special Report, https://www.economist.com/sites/default/files/20141004_world_economy.pdf, access date: 20.05.2020.
Bakhshi H., Downing J.M., Osborne M.A., Schneider P. (2017), The future of skills. Employment in 2030, Pearson and Nesta, London.
Blaschke M., Cigaina M., Riss U.V., Shoshan I. (2017), Designing Business Models for the Digital Economy, (in:) Oswald G., Kleinemeier M. (ed.) Shaping the Digital Enterprise: Trends and Use Cases in Digital Innovation and Transformation, Springer International Publishing, Cham, pp. 121–136.
Bowles J. (2014), The Computerisation of European Jobs, http://bruegel.org/2014/07/the-computerisation-of-european-jobs, access date: 17.01.2019.
Brown A.W., Fishenden J., Thompson M. (2014), Digitizing Government. Understanding and Implementing New Digital Business Models, Palgrave Macmillan UK, London
Brynjolfsson E., McAfee A. (2014), The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies, W.W. Norton & Company, New York-London.
Business Service Sector in Poland 2019, Report prepared by the Association of Business Service Leaders (ABSL), https://absl.pl/storage/app/uploads/public/5d0/7a1/406/5d07a140668f0191663458.pdf, access date: 17.01.2019.
Chang J., Rynhart G., Huynh P. (2016), ASEAN in transformation how technology is
changing jobs and enterprises, ILO Working Papers 994909343402676, International Labour Organization, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---
act_emp/documents/publication/wcms_579553.pdf, access date: 30.06.2020.
Cline B., Henry M., Justice C. (2016), Rise of the Robots, KPMG 2016, https://home.kpmg/content/dam/kpmg/my/pdf/Rise of the robots.pdf, access date: 16.01.2019.
Coelli M., Borland J. (2016), Job Polarisation and Earnings Inequality in Australia, „Economic Record”, Vol. 92, No. 296, pp. 1–27.
Delavande A., Giné X., McKenzie D. (2011), Measuring Subjective Expectations in Developing Countries: A Critical Review and New Evidence, „Journal of Development Economics”, Vol. 94, No. 2, pp. 151–163.
Deloitte (2017), Global Shared Services 2017 Survey Report, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/process-and-operations/us-global-shared-services-report.pdf, access date: 16.01.2019.
Deloitte (2016), Transforming the Swiss economy. The impact of automation on employment and industries, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ch/Documents/innovation/ch-en-cons-innovation-transforming-swiss-economy.pdf, access date: 16.01.2019.
Deming D.J. (2017), The Growing Importance of Social Skills in the Labor Market, „The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 132, No. 4, pp. 1593–1640.
Dustmann C., Ludsteck J., Schonberg U. (2009), Revisiting the German Wage Structure. „The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 124, No. 2, pp. 843–881.
Frey C.B., Osborne M.A. (2013), The Future of Employment: How Susceptible are Jobs to Computerization? Oxford Martin School, Oxford.
Godin B. (2006), The Knowledge-Based Economy: Conceptual Framework or Buzzword? „The Journal of Technology Transfer”, Vol. 31, No. 1, pp. 17–30.
Goos M., Manning A., Salomons A. (2009), Recent changes in the European employment structure: the roles of technological change, https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/256315/1/, access date: 25.01.2018.
Green D., Sand B. (2015), Has the Canadian Labor Market Polarised?, „Canadian Journal of Economics”, Vol. 48, No. 2, pp. 612–646.
Guiso L., Jappelli T., Pistaferri L. (2002), An Empirical Analysis of Earnings and Employment Risk, „Journal of Business & Economic Statistics”, Vol. 20, No. 2, pp. 241–253.
Hindle J., Lacity M., Willcocks L., Khan S. (2017), Robotic Process Automation: Benchmarking the Client Expierience, Knowledge Capital Partners 2017, www.knowledgecapitalpartners.com, access date: 12.12.2018.
Kaufmann K.M. (2014), Understanding the Income Gradient in College Attendance in Mexico: The Role of Heterogeneity in Expected Returns, „Quantitative Economics”, Vol. 5, No. 3, pp. 583–630.
Lacity M., Willcocks P. (2012), Advanced Outsourcing Practice: Rethinking ITO, BPO, and Cloud Services, Palgrave, London.
Lacity M., Willcocks L. (2016), Robotic Process Automation: The Next Transformation Lever for Shared Services, The Outsourcing Unit Working Research Paper Series, No. 16/01, http://www.umsl.edu/~lacitym/OUWP1601.pdf, access date: 15.05.2020.
Lee K.F. (2017), Automation, Computerisation and Future Employment in Singapore, Munich Personal RePEc Archive Paper No. 79961, https://mpra.ub.uni-muenchen.de/79961/1/MPRA_paper_79961.pdf, access date: 10.05.2020.
Major B., Konar E. (1984), An Investigation of Sex Differences in Pay Expectations and Their Possible Causes, „Academy of Management Journal”, Vol. 27, No. 4, pp. 777–792.
Major B., Vanderslice V., McFarlin D.B. (1984), Effects of Pay Expected on Pay Received: The Confirmatory Nature of Initial Expectations 1, „Journal of Applied Social Psychology”, Vol. 14, No. 5, pp. 399–412.
Manyika J., Chui M., Miremadi M., Bughin J., George K., Willmott P., Dewhurst M. (2017), A Future That Works: Automation, Employment, and Productivity, McKinsey Global Institute, www.mckinsey.com/featured-insights/digital-disruption/mgi, access date: 16.01.2019.
Michaels G., Natraj A., van Reenen J. (2014), Has ICT Polarized Skill Demand? Evidence from Eleven Countries over Twenty – Five Years, „The Review of Economics and Statistics”, Vol. 96, No. 1, pp. 60–77.
Nagarajah E. (2016), Hi Robot. What does automation mean for the accounting profession? „Accountants today”, No. July/August 2016, https://www.pwc.com/my/en/assets/press/1608-accountants-today-automation-impact-on-accounting-profession.pdf , access date: 20.05.2020.
OECD (2016), Meeting the Policy Challenges of Tomorrow’s Digital Economy, www.oecd.org/internet/ ministerial, access date: 10.01.2019.
Pajarinen M., Rouvinen P., Ekeland A. (2015), Computerization Threatens One-Third of Finnish and Norwegian Employment, ETLA Brief No. 34, http://pub.etla.fi/ETLA-Muistio-Brief-34.pdf, access date: 10.01.2019.
Sharot T. (2011), The Optimism Bias, „Current Biology”, Vol. 21, No. 23, pp. 941–945.
Snow Ch., Øystein C., Fjeldstad D., Langer A.M. (2017), Designing the Digital Organization, „Journal of Organization Design”, Vol. 6, No. 1, pp. 1–13.
Stake R.E. (1995), The Art of Case Study Research, Sage Publications, Thousand Oaks.
Terzidis N., van Maarseveen R., Ortega-Argiles R. (2017), Employment Polarization in Local Labor Markets: The Dutch Case, CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, CPB Discussion Paper, No. 358.
Wang J., Caminada K., Goudswaard K., Wang Ch. (2015), Decomposing Income Polarization and Tax – Benefit Changes Across 31 European Countries and Europe Wide 2004–2012, Leiden University, Leiden.