Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: wartość, innowacja, marketing
Strony: 3-10
Język publikacji: Polski
Łączniki między innowacją i marketingiem
Abstrakt
Artykuł stanowi kontynuację rozważań zawartych w poprzednim artykule nt.
Gdzie innowacja spotyka się z marketingiem: Aspekty teoretyczne, zamieszczonym
w „Przeglądzie Organizacji” nr 8 z 2020 roku. Celem niniejszego artykułu jest
próba odpowiedzi na pytanie: Co jest łącznikiem między innowacją a
marketingiem? Założono, że owym łącznikiem jest wartość. Okazało się jednak, że
jest jeszcze jeden łącznik, tj. klient. Następujące
zagadnienia są tu kolejno rozważane: innowacja wartości, łańcuch wartości
innowacji, marketing wartości, współtworzenie wartości z klientami oraz
współpraca i wzajemne zależności między działalnością innowacyjną i działalnością
marketingową.
Bibliografia
Aho E., (ed.) (2006), Creating an Innovative Europe, European Commission, Brussels.
Białoń L. (2010), Marketingowe wsparcie procesów innowacyjnych, [w:] L. Białoń (red.), Zarządzanie działalnością innowacyjną, Placet, Warszawa.
Białoń L. (2012), Marketing w działalności innowacyjnej, [w:] A.H. Jasiński, R. Ciborowski (red.), Ekonomika i zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 116–121.
Brown T. (2008), Design Thinking, Harvard Business Review, June, pp. 84–96.
Chesbrough H. (2003), Open Innovation, Harvard Business School Press, Boston.
Christensen C. M. (2010), Przełomowe innowacje, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Ciborowski R. (2016), Międzynarodowy transfer technologii a innowacyjność krajów Europy Środkowo-Wschodniej, PWE, Białystok.
Dobiegała-Korona B. (2008), Zarządzanie innowacją jako wartością dla klienta, [w:] A. Herman, K. Poznańska (red.), Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. .
Doyle P. (2008), Marketing wartości, Wyd. Felberg i John Wiley, Chichester.
Drucker P. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
Dwyer R.F., Tanner J.F. (2006), Business Marketing, McGraw-Hill/Irwin, New York.
Evers N., Canningham J., Hoholm T. (2014), Technology Entrepreneurship: Bringing Innovation to the Marketplace, Pelgrave, Basingstoke.
FORA (2005), User-driven Innovation: Results and Recommendations, Copenhagen.
Ford D., Saren M. (2001), Managing and Marketing Technology, Thompson Learning, London.
Gołębiowski T. (red.), (2003), Marketing na rynku instytucjonalnym, PWE, Warszawa.
Haas R.W. (1995), Business Marketing, South-Western College Publishing, Cincinnati.
Hamali S., Suryana Y., Effendi N., Azis Y. (2016), Influence of Entrepreneurial Marketing toward innovation and its impact on business performance, „International Journal of Economics, Commerce and Management”, Vol. IV, No. 8, pp. 101–114.
Hansen M. T., Birkinshaw J. (2007), The Innovation Value Chain, „Harvard Business Review”, July, pp. 2–15.
Hutt M.D., Speh T.W. (1997), Zarządzanie marketingiem, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Ionita D. (2012), Entrepreneurial Marketing: A New Approach for Challenging Times, „Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society”, Vol. 7, No. 1.
Isaacson W. (2011), Steve Jobs, Insignis, Kraków.
Jasiński (1992), Przedsiębiorstwo innowacyjne na rynku, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa.
Jasiński A.H. (2014), Innowacyjność gospodarki w Polsce: Modele, bariery, instrumenty wsparcia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
Jasiński A.H. (2018), Systemy innowacji a rynek innowacji, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, Nr 1, s. 109–118.
Jasiński A.H. (2019), Proces innowacyjny w aspekcie zarządzania, [w:] A. H. Jasiński, P. Głodek, M. Jurczyk-Bunkowska, Organizacja i zarządzanie procesami innowacyjnymi, PWE, Warszawa, s. 27–46.
Jones R., Tollin K. (2008), Marketing’s Role for Firms’ Renewal and Innovation Capacity, [w:] K. Tollin, A. Caru (eds.), Strategic Market Creation, John Willey & Sons, Chichester, pp. 124–157.
Kim Ch., Mauborgne R. (2005), Strategia błękitnego oceanu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Kotler Ph. (1999), Kotler o marketingu, PSB, Kraków.
Kotler Ph., Hermawan K., Setiawan I. (2016), Marketing 3.0, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Krawiec F. (2005), Marketing w firmie przyszłości, Difin, Warszawa.
Łobejko S., Plinta D., Sosnowska A. (2019), Strategie i modelowanie rozwoju produktów innowacyjnych, PWE, Warszawa.
Lundvall B.-A. (ed.) (1992), National Systems of Innovation, Anthem Press, London.
McKenna R. (1991), Relationship Marketing, Addison-Wesley, Reding.
Mooradian T.A., Matzler K., Ring L. (2012), Strategic Marketing, Pearson Education, New Jersey.
Mort G. S., Weerawardena J., Liesch P. (2012), Advancing Entrepreneurial Marketing: Evidence from Born Global Firms, „European Journal of Marketing”, Vol. 46, No. 3/4, pp. 542–561.
Pomykalski A. (2001), Zarządzanie innowacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Łódź.
Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2004), The Future of Competition: Co-creating Unique Value with Customers, Harvard Business School Publishing, Boston.
Prahalad C.K., Krishnan M.S. (2010), Nowa era innowacji, PWN, Warszawa.
Prandelli E., Verona G. (2008), Co-developing New Products with Customers, [in:] K. Tollin, A. Caru (eds.), Strategic Market Creation, John Willey & Sons, Chichester, pp. 362–388.
Sandberg B. (2008), Managing and Marketing Radical Innovations, Routledge, London.
Szopik-Depczyńska K. (2018), Koncepcja innowacji kreowanej przez użytkownika w działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Szpringer W. (2012), Innowacyjne modele e-biznesu, Difin, Warszawa.
Trzmielak D. (2013), Komercjalizacja wiedzy i technologii – determinanty i strategie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Vargo S., Lusch R.F. (2004), Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, „Journal of Marketing”, Vol. 68, No. 1, pp. 1–17.
Von Hippel E. (1986), Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, „Management Science”, Vol. 32, No. 7, pp. 791–805.
Von Hippel E. (2005), Democratizing Innovation, MIT Press, Cambridge.
Wojciechowski T. (2003), Marketing na rynku środków produkcji, PWE, Warszawa.