Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: kapitał intelektualny, zarządzanie kadrami, zachowania pracownicze, sukces zawodowy, podmiotowość i przedmiotowość pracownika
Strony: 26-33
Język publikacji: Polski
Pobierz
Czynniki kształtujące podmiotowość pracownika a osiągnięcie sukcesu zawodowego w optyce pracownika
Bogdan Nogalski, Andrzej Józef Kozłowski, Iwona Zofia Czaplicka-Kozłowska
Abstrakt
Minione lata w Polsce, podobnie jak we wszystkich państwach o rozwiniętej cywilizacji opierającej się o nowoczesne systemy zarządzania, były dążeniem do maksymalnego wykorzystania technologii oraz kapitału intelektualnego do osiągnięcia jak największych rezultatów w procesie wytwarzania. Można przyjąć, że dokonujący się postęp technologiczny przekłada się na stosunki społeczne i oddziałuje na kształtowanie relacji pracowniczych stanowiących zbiór czynników wpływających na zachowania pracownicze. W prezentowanym opracowaniu odniesiono się do zarządzania kadrami w obszarze czynników funkcjonujących na stanowisku pracy i przekładających się na odczucie sukcesu. Badania przeprowadzono w różnych organizacjach celem wskazania i porównania czynników wpływających na podmiotowość pracowników. Podstawowy problem podjęty w opracowaniu sprowadzono do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki i w jakim stopniu wpływają na zachowania pracowników oraz wiążą się z osiągnięciem sukcesu zawodowego. Badania wykazały duże różnice w opiniach pracowników badanych organizacji. Można przyjąć, że podmiotowość pracowników i odczucie tej podmiotowości najczęściej występuje w organizacjach prywatnych a w najmniejszym stopniu w organizacjach zhierarchizowanych, szczególnie mundurowych.
Bibliografia
[1] Altman H.Ch. (1997), Strategie sukcesu. Od Temistoklesa do Gandhiego – reguły skutecznej motywacji, Business Press, Warszawa. [2] Augustyński P. (2013), Kultura organizacji w odniesieniu do jednostki policji, Security Economy & Law, Scientific Journal for Students and PhD Candidates, Nr 2, s. 8–48. [3] Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K. (2017), Rozwój osobisty i zawodowy wybrane problemy teorii i praktyki, Wydawnictwo Exante, Wrocław. [4] Bogdalski P. (2015), Bezpieczeństwo kadrowe państwowych formacji mundurowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno. [5] Czaplicka-Kozłowska I.Z. (2019a), System motywacyjny w organizacjach publicznych, [w:] Kozłowski A. J, Mroziewski M., Czaplicka-Kozłowska I.Z., Zarządzanie w obszarze zasobów dobra wspólnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno, s. 13–38. [6] Czaplicka-Kozłowska I.Z. (2019b), Wartościowanie pracy w systemie zarządzania kadrami w instytucjach publicznych, [w:] Kozłowski A. J, Mroziewski M., Czaplicka-Kozłowska I.Z., Zarządzanie w obszarze zasobów dobra wspólnego. Wybrane czynniki i efekty zarządzania kadrami, logistyką i finansami w administracji publicznej i Policji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno, s. 43–66. [7] Guichard J., Huteau M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls” , Kraków. [8] Jan Paweł II (1987), Sollicitudo rei socialis, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_30121987_sollicitudo-rei-socialis.html, data dostępu: 29.01.2021 r. [9] Januszkiewicz K. (2010), Dylematy charakterystyki sukcesu, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, Nr 234, s. 289–297. [10] Jaremczuk K. (2012), Podmiotowość pracownika w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa. [11] Kopertyńska M.W. (2008), Motywowanie pracowników – teoria i praktyka, Placet, Warszawa. [12] Kozłowski A.J. (1991), Kadra kierownicza administracji państwowej. Studium socjologiczne urzędników woj. ostrołęckiego, Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe, Ostrołęka. [13] Kozłowski A.J., Czaplicka-Kozłowska I.Z (2014), Transparentność zarządzania finansami lokalnymi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. [14] Kożusznik B., Adamiec M. (1993), 21 stopni do sukcesu, Agencja Wydawniczo- Księgarska „KS” , Warszawa. [15] Krok E. (2015), Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, „Zeszyty Naukowe Uniwersytet Szczeciński”, Nr 874, s. 55–73. [16] Kühne M. (2009), Berufselfog von Akademikerinnen. Theoretische Grundlagen und Empirische Analysen, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. [17] Lemańska-Majdzik A., Tomski P. (2013), O sukcesie przedsiębiorstwa, Siedlce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, Nr 98, s. 203–214. [18] Markowski K. (2003), Podmiotowe uwarunkowania skutecznego zarządzania, [w:] Bojar E., Menedżer XXI wieku. Ile wiedzy, ile umiejętności? Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, s. 17–27. [19] Matthews J.J., Megginson D., Surtees M. (2008), Rozwój zasobów ludzkich, Helion, Gliwice. [20] Mazur M. (2013), Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. [21] Michalak J.M. (2007), Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. [22] Nogalski B., Marcinkiewicz H. (2004), Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys i wygrać, Difin, Warszawa. [23] Pietruszewski M. (2014), Uwarunkowania sukcesu zawodowego w dzisiejszej gospodarce, Częstochowa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, Nr 15, s. 65–78. [24] Podoska-Filipowicz E. (2008), Rozwój zawodowy czy kariera, [w:] S.M. Kwiatkowski, Edukacja ustawiczna – wymiar teoretyczny i praktyczny, Instytut Badań Edukacyjnych / Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa – Radom, s. 161–166. [25] Ratajczak Z. (1998), Człowiek w środowisku pracy. Percepcja zmian, [w:] Z. Ratajczak, Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w środowisku pracy. Percepcja zmian w środowisku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 11–31. [26] Siebert S.E., Kraimer M.L. (1999), Proactive Personality and Career Success, „Journal of Applied Psychology”, Vol. 84, No. 3, pp. 416–427. [27] Siekańska M. (2004), Psychologiczne uwarunkowania sukcesów zawodowych, „Przegląd Psychologiczny”, Nr 3, s. 275–290. [28] Sobczyk J.R. (2009), Aksjologia sukcesu – uwarunkowania pomiaru (miary i oceny), w: Sukces organizacji. Istota, pomiar, uwarunkowania, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot, Nr 2/1, s. 81–90. [29] Sowińska A. (2014), Zadowolenie z pracy – problemy definicyjne, „Studia Ekonomiczne”, Nr 197, s. 45–56. [30] Strużyna J., Marzec I. (2015), Czynniki sukcesu zawodowego w organizacjach publicznych. Przegląd stanowisk teoretycznych, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Nr 3–4, s. 11–26. [31] Sutherland J., Canwell D. (2007), Klucz do zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. [32] Zimbardo P. (1999), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. [33] Zimbardo P. (2009), Efekt Lucyfera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Publikacje z rocznika