Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: nabywca finalny, oferent, współdziałanie, preferencje
Strony: 11-19
Język publikacji: Polski
Pobierz
Współdziałanie nabywców finalnych z oferentami a preferencje dotyczące środowiska tej współpracy i osiąganych dzięki niej korzyści
Agnieszka Izabela Baruk
Abstrakt
Celem artykułu było określenie preferencji nabywców finalnych dotyczących środowiska współdziałania z oferentami i korzyści z tej współpracy oraz zidentyfikowanie zależności występujących pomiędzy obiema grupami preferencji. Wyniki poznawczo-krytycznej analizy światowej literatury przedmiotu wskazują, że dotychczas nie badano tych kwestii. W obszarze tym istnieje zatem luka poznawcza i luka badawcza. Dążąc do jej zredukowania, sformułowano trzy hipotezy badawcze. W celu ich sprawdzenia przeprowadzono badania pierwotne, którymi objęto 1196 pełnoletnich reprezentantów polskich nabywców finalnych. Zebrane dane poddano analizie ilościowej, której wyniki pozwoliły m. in. na stwierdzenie, że większość respondentów preferowała równoległe wykorzystywanie Internetu i środowiska pozainternetowego jako miejsca współdziałania z oferentami. Ponad połowa ankietowanych uznała, że połączenie materialnych i niematerialnych korzyści osiąganych dzięki współdziałaniu z oferentami skutecznie zachęca nabywców do jego podjęcia. Szczególnie ważne okazały się korzyści niematerialne takie, jak możliwość zdobycia nowej wiedzy, możliwość zdobycia nowych umiejętności, czy możliwość nawiązania relacji z nowymi osobami. Pomiędzy preferencjami dotyczącymi środowiska współdziałania a preferencjami dotyczącymi korzyści z takiej współpracy zidentyfikowano występowanie zależności statystycznie istotnych. Uzyskane wyniki i wyciągnięte na ich podstawie wnioski mają dużą wartość poznawczą i aplikacyjną, wzbogacając wiedzę na temat zachowań nabywców oraz ułatwiając oferentom ich skuteczne zachęcanie do współdziałania.
Bibliografia
[1] Appel G., Grewal L., Hadi R., Stephen A.T. (2020), The Future of Social Media in Marketing, „Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 48, No. 1, pp. 79–95. [2] Baruk A. (2021), Co-creation of a Food Marketing Offer by Final Purchasers in the Context of Their Lifestyles, „British Food Journal”, Vol. 123, No. 4, pp. 1494–1512. [3] Bendapudi N., Leone R.P. (2003), Psychological Implications of Customer Participation in Co-production, „Journal of Marketing”, Vol. 67, No. 1, pp. 14–28. [4] Bettiga D., Ciccullo F. (2019), Co-creation with Customers and Suppliers: An Exploratory Study, „Business Process Management Journal”, Vol. 25, No. 2, pp. 250–270. [5] Bettiga D., Lamberti L., Noci G. (2018), Investigating Social Motivations, Opportunity and Ability to Participate in Communities of Virtual Co-creation, „International Journal of Consumer Studies”, Vol. 42, No. 1, pp. 155–163. [6] Buhalis D., Sinarta Y. (2019), Real-time Co-creation and Nowness Service: Lessons from Tourism and Hospitality, „Journal of Travel & Tourism Marketing”, Vol. 36, No. 5, pp. 563–582. [7] Caputo F., Garcia-Perez A., Cillo V., Giacosa E. (2019), A Knowledge-based View of People and Technology: Directions for a Value Co-creation-based Learning Organisation, „Journal of Knowledge Management”, Vol. 23, No. 7, pp. 1314–1334. [8] Chatterjee S., Rana N.P., Dwivedi Y.K. (2021), Assessing Consumers’ Co‐production and Future Participation on Value Co‐creation and Business Benefit: an F-P-C-B Model Perspective, „Information Systems Frontiers”. [9] Ciasullo M.V., Troisi O., Cosimato S. (2018), How Digital Platforms Can Trigger Cultural Value Co-Creation? A Proposed Model, „Journal of Service Science and Management”, Vol. 11, No. 2, pp. 161–181. [10] Chen T., Drennan J., Andrews L., Hollebeek L.D. (2018), User Experience Sharing: Understanding Customer Initiation of Value Co-creation in Online Communities, „European Journal of Marketing”, Vol. 52, No. 5–6, pp. 1154–1184. [11] Dellaert B.G.C. (2019), The Consumer Production Journey: Marketing to Consumers as Co-producers in the Sharing Economy, „Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 47, pp. 238–254. [12] Grubor A., Marić D. (2015), Contemporary Consumer in the Global Environment, CBU International Conference Proceedings, CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education, Prague, Czech Republic. [13] Guzel M., Sezen B., Alniacik U. (2020), Drivers and Consequences of Customer Participation into Value Co-creation: A Field Experiment, „Journal of Product & Brand Management”, Vol. ahead-of-print, No. ahead-of-print. [14] Hamidi F., Gharneh N.S., Khajeheian D. (2020), A Conceptual Framework for Value Co-Creation in Service Enterprises, „Sustainability”, Vol. 12, p. 213. [15] Ives C.D., Abson D.J., Von Wehrden H., Dorninger C., Klaniecki K., Fischer J. (2018), Reconnecting with Nature for Sustainability, „Sustainability Science”, Vol. 13, No. 5, pp. 1389–1397. [16] Joshi A., Kale S., Chandel S., Pal D.K. (2015), Likert Scale: Explored and Explained, „British Journal of Applied Science & Technology”, Vol. 7, No. 4, pp. 396–403. [17] King B.M., Rosopa P.J., Minium E.W. (2018), Statistical Reasoning in the Behavioral Sciences, Wiley, Hoboken, New Jersey. [18] Kleber D.M.-S., Volkova T. (2017), Value Co-Creation Drivers and Components in Dynamic Markets, „Marketing and Branding Research”, Vol. 4, No. 3, pp. 249–263. [19] Kozinets R., Patterson A., Ashman R. (2017), Networks of Desire: How Technology Increases our Passion to Consume, „Journal of Consumer Research”, Vol. 43, No. 5, pp. 659–682. [20] Liljedal K.T., Dahlén M. (2018), Consumers' Response to Other Consumers' Participation in New Product Development, „Journal of Marketing Communications”, Vol. 24, No. 3, pp. 217–229. [21] Maciaszczyk M., Kocot M. (2021), Behavior of Online Prosumers in Organic Product Market as Determinant of Sustainable Consumption, „Sustainability”, Vol. 13, p. 1157. [22] Mandolfo M., Chen S., Noci G. (2020), Co-creation in New Product Development: Which Drivers of Consumer Participation? „International Journal of Engineering Business Management”, Vol. 12, pp. 1–14. [23] Martineau E., Arsel Z. (2017), Managing Communities of Co-creation around Consumer Engagement Styles, „Journal of the Association for Consumer Research”, Vol. 2, No. 2, pp. 179–195. [24] Mehta S., Saxena T., Purohit N. (2020), The New Consumer Behaviour Paradigm amid COVID-19: Permanent or Transient? „Journal of Health Management”, Vol. 22, No. 2, pp. 291–301. [25] Morais I.C., Brito E.P.Z., Quintão R.T. (2018), Productive Consumption Changing Market Dynamics: A Study in Brazilian DIY Cosmetics, „Latin American Business Review”, Vol. 19, No. 3–4, pp. 323–347. [26] Neghina C., Bloemer J., Birgelen M., Caniëls M. (2017), Consumer Motives and Willingness to Co-create in Professional and Generic Services, „Journal of Service Management”, Vol. 28, No. 1, pp. 157–181. [27] Payne A.F., Storbacka K., Frow P. (2008), Managing the Co-creation of Value, „Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 36, pp. 83–96. [28] Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2004), The Future of Competition: Co-Creating Unique Value with Customers, Harvard Business School Press, Boston. [29] Rahman M., Bose S., Babu M.M. (2019), Value Co-creation as a Dialectical Process, „Information Systems Frontiers”, Vol. 21, pp. 527–545. [30] Ramaswamy V. (2009), Co-creation of Value – Towards an Expanded Paradigm of Value Creation, „Marketing Review St. Gallen”, Vol. 26, pp. 11–17. [31] Ranjan K.R., Read S. (2016), Value Co-creation: Concept and Measurement, „Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 44, No. 3, pp. 290–315. [32] Rayna T., Striukova L. (2021), Involving Consumers: The Role of Digital Technologies in Promoting ‘Prosumption’ and User Innovation, „Journal of the Knowledge Economy”, Vol. 12, pp. 218–237. [33] Ritzer G. (2015), The „New” World of Prosumption: Evolution, „Return of the Same” or Revolution? „Sociological Forum”, Vol. 30, No. 1, pp. 1–17. [34] Seyyedamiri N., Tajrobehkar L. (2020), Social Content Marketing, Social Media and Product Development Process Effectiveness in High-tech Companies, „International Journal of Emerging Markets”, Vol. 16, No. 1, pp. 75–91. [35] Sowa I. (2015), Determinanty zróżnicowań zachowań prosumenckich młodych konsumentów, „Studia Ekonomiczne”, Vol. 231, s. 120–138. [36] Valaskova K., Kramarova K., Bartosova V. (2015), Multi Criteria Models Used in Slovak Consumer Market for Business Decision Making, „Procedia Economics and Finance”, Vol. 26, pp. 174–182. [37] Variance and Standard Deviation (2020), https://www150.statcan.gc.ca/n1/edu/power-pouvoir/ch12/5214891-eng.htm, access date: 25.09.2020. [38] Villarino J., Font X. (2015), Sustainability Marketing Myopia, „Journal of Vacation Marketing”, Vol. 21, No. 4, pp. 326–335. [39] Wolny R. (2019), The Development of Prosumption on the Polish e-services Market, „Polityki Europejskie, Finanse Marketing”, Vol. 22, No. 71, pp. 238–249. [40] Zhang T., Lu C., Torres E., Chen P.-J. (2018), Engaging Customers in Value Co-creation or Co-destruction Online, „Journal of Services Marketing”, Vol. 32, No. 1, pp. 57–69. [41] Ziemba E., Eisenbardt M., Mullins R., Dettmer S. (2019), Prosumers’ Engagement in Business Process Innovation – The Case of Poland and the UK, „Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management”, Vol. 14, pp. 119–143.
Publikacje z rocznika