Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: informacja, przedsiębiorstwo, bezpieczeństwo informacji, czynnik ludzki, kompetencje
Strony: 19-27
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji wynikające z czynnika ludzkiego w percepcji osób zarządzających zasobami niematerialnymi
Paweł Kobis, Artur Kisiołek, Oleh Karyy, Grzegorz Chmielarz
Abstrakt
W artykule podjęto temat postrzegania wybranych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo zasobów informacyjnych przez osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami niematerialnymi w przedsiębiorstwach mikro i małych. Wyszczególniono pięć najczęściej występujących w literaturze czynników zależnych od pracowników, które mogą stanowić przyczynę utraty lub przejęcia przez osoby trzecie kluczowych dla podmiotów gospodarczych informacji. W części teoretycznej opisano podstawowe zagadnienia dotyczące pojęcia czynnika ludzkiego, natomiast w części empirycznej przedstawiono badania przeprowadzone przez autorów w przedsiębiorstwach mikro i małych w województwie śląskim. Celem artykułu jest zaprezentowanie roli czynnika ludzkiego w generowaniu potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa zasobów niematerialnych przy obsłudze wybranych rozwiązań aplikacyjnych oraz postrzegania go przez pracowników przedsiębiorstw w konfrontacji z technicznymi systemami bezpieczeństwa.
Bibliografia
[1] Aldawood H., Alashoor T., Skinner G. (2020), Does Awareness of Social Engineering Make Employees More Secure? „International Journal of Computer Applications”, No. 177(38), pp. 45–49. [2] Bada M., Sasse A.M., Nurse J.R.C. (2019), Cyber Security Awareness Campaigns: Why do they Fail to Change Behaviour? https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1901/1901.02672.pdf, access date: 14.03.2021. [3] Biostat, Centrum Badawczo-Rozwojowe (2021), Kalkulator wielkości próby, teoria i przykłady, https://www.statystyka.az.pl/dobor/kalkulator-wielkosci-proby.php, data dostępu: 14.04.2021. [4] Cisco (2019), Wiadomość e-mail: klikaj z ostrożnością. Jak się chronić przed phishingiem, oszustwem i innymi podstępami, https://branden.biz/wp-content/uploads/2019/07/email-threat-report-2019_Cisco.pdf, data dostępu: 17.04.2021 r. [5] Deloitte Access Economics (2016), Report: Connected Small Businesses 2016, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/au/Documents/Economics/deloitte-au-economics-connected-small-businesses-google-051016.pdf, data dostępu: 17.04.2021 r. [6] DeMarco T., Lister T.R. (2002), Czynnik ludzki: Skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły, WNT, Warszawa. [7] Dreyer P., Jones T., Klima K., Oberholtzer J., Strong A., Welburn J.W., Winkelman Z. (2018), Estimating the Global Cost of Cyber Risk: Methodology and Examples, Santa Monica, Calif.: RAND Corporation, RR-2299-WFHF, https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2299.html, access date: 11.03.2021. [8] Dykstra J., Paul C. L. (2018), Cyber operations stress survey (COSS): Studying fatigue, frustration, and cognitive workload in cybersecurity operations, Proceedings of the 11th USENIX Conference on Cyber Security Experimentation and Test, https://www.usenix.org/system/files/conference/cset18/cset18-paper-dykstra.pdf, access date: 17.04.2021. [9] Exclusive Networks (2019), Proofpoint – Human Factor Report 2019, Exclusive Networks, Sweden, https://www.exclusive-networks.com/se/proofpoint-human-factor-report-2019/, access date: 14.04.2021. [10] Fellner A., Osowski M. (2015), Uwzględnienie czynnika ludzkiego w analizie bezpieczeństwa procesu zarządzania zasobami ludzkimi, „Problemy Kryminalistyki”, No. 290, pp. 35–45, 94–103. [11] Górski G., Wojsa M. (2018), Wybrane ataki mające na celu kompromitację danych poufnych oraz metody zapewnienia bezpieczeństwa aplikacji i usług internetowych, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektroniki i Informatyki Politechniki Koszalińskiej”, No. 12, pp. 35–48. [12] Grudzewski W. M., Michałowska A., Rozenbajgier A. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, No. 5, pp. 3–10. [13] GUS (2020), Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2018 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-niefinansowe/dzialalnosc-przedsiebiorstw-niefinansowych-w-2018-roku,2,15.html, access date: 12.04.2021. [14] Jamka B. (2011), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: Zasób czy kapitał? Wolters Kluwer, Warszawa. [15] Kałużna E., Fellner A. (2014), Metody uwzględnienia czynnika ludzkiego w zarządzaniu bezpieczeństwem systemu transportu lotniczego, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport”, No. 103, pp. 99--111. [16] Kobis P. (2021), Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w systemach informacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw z uwzględnieniem czynnika ludzkiego, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, Toruń. [17] Kobis P., Kisiołek A. (2018), Zarządzanie bezpieczeństwem danych w przedsiębiorstwach MSP z uwzględnieniem czynnika ludzkiego – wyniki badań, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, pp. 44–52. [18] Koźmiński A.K., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. [19] KPMG (2020), Raport: Barometr cyberbezpieczeństwa W kierunku rozwiązań chmurowych, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2020/06/pl-raport-kpmg-barometr-cyberbezpieczenstwa-2020-w-kierunku-rozwiazan-chmurowych.pdf, data dostępu: 17.04.2021 r. [20] Mikuła B. (2003), Czynnik ludzki w nowoczesnych koncepcjach zarządzania, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, Nr 626, s. 7–22. [21] Olejniczuk-Merta A. (2015), Konsumpcja czynnikiem innowacyjnego rozwoju, „Marketing i Rynek”, Nr 2 (CD), s. 5–13. [22] Oleksyn T. (2018), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wyd. III, Wolters Kluwer. [23] Słownik Języka Polskiego PWN (2021a), Lekkomyślność – definicja, synonimy, przykłady użycia, https://sjp.pwn.pl/szukaj/lekkomyślność.html, data dostępu: 07.04.2021 r. [24] Słownik Języka Polskiego PWN (2021b), Niedbalstwo – definicja, synonimy, przykłady użycia, https://sjp.pwn.pl/szukaj/niedbalstwo.html, data dostępu: 07.04.2021 r. [25] Sobolewska S. (2018), Ochrona informacji marketingowej w przedsiębiorstwie, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej”, Nr 49, Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju gospodarki cyfrowej : koncepcje zarządzania i bezpieczeństwa, s. 113–124. [26] Tessian. (2021), The Psychology of Human Error, https://www.tessian.com/research/the-psychology-of-human-error/, access date: 14.04.2021. [27] Wang Y. (2008), On Cognitive Properties of Human Factors and Error Models in Engineering and Socialization, „International Journal of Cognitive Informatics and Natural Intelligence “, No. 2(4), pp. 70–84.
Publikacje z rocznika