Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: podstawowa opieka zdrowotna, jakość opieki medycznej, telekonsultacje, satysfakcja pacjentów
Strony: 39-52
Język publikacji: Polski
Pobierz
Wymiary jakości podstawowej opieki medycznej i ich ocena w warunkach teleporady lekarskiej podczas pandemii COVID-19 w Polsce
Grażyna Gierszewska, Wioletta Pomaranik, Piotr Korneta, Magdalena Kludacz-Alessandri
Abstrakt
Do priorytetów każdego podmiotu POZ należy zapewnienie wysokiej jakości opieki medycznej. Pomiar i ocena tej jakości jest jednak zagadnieniem niezwykle złożonym i dyskutowanym w literaturze przedmiotu. Inaczej ocenia się też jakość z punktu widzenia pacjentów, którzy korzystają ze świadczeń zdrowotnych i oceniają opiekę medyczną na podstawie relacji z personelem, a inaczej z punktu widzenia personelu medycznego, który wykonuje świadczenia zgodnie z przyjętymi standardami. Na jakość opieki medycznej składają się różne cechy pogrupowane w wymiary, które pozwalają na jej syntetyczną i wieloaspektową ocenę. Celem artykułu jest dokonanie oceny jakości opieki medycznej w ramach POZ, która odbywa się przy wykorzystaniu telekonsultacji. Do oceny jakości  tej opieki wytypowane zostały takie wymiary, jak: dostępność, koordynacja, kompleksowość, efektywność, ciągłość i komunikacja. Wymiary te zostały zdefiniowane po przeprowadzeniu analizy literatury przedmiotu i na podstawie tych definicji dobrano zmienne do pomiaru jakości. Badania empiryczne przeprowadzono za pomocą wywiadów telefonicznych z pacjentami czterech podmiotów POZ w Polsce.  Przeprowadzone badanie pokazało, że pacjenci najlepiej oceniają wymiar komunikacji i kompleksowości opieki, a najgorzej ciągłość i koordynację.
Bibliografia
[1] Bodenheimer T. (1999), The American Health Care System: The Movement for Improved Quality in Health Care, „The New England Journal Medicine”, Vol. 340, pp. 488–492. [2] Bower P., Roland M., Campbell J., Mead N. (2003), Setting Standards Based on Patients' Views on Access and Continuity: Secondary Analysis of Data from the General Practice Assessment Survey, „The BMJ”, Vol. 326, No. 7383, pp. 258. [3] Campbell S.M., Roland M.O., Buetow, S.A. (2000), Defining Quality of Care, „Social Science & Medicine”, Vol. 51, No. 11, pp. 1611–1625. [4] Elliott A., Woodward W. (2007), Statistical Analysis. Quick Reference Guidebook. With SPSS Examples, SAGE Publications, Thousand Oaks. [5] Gonnella J.S., Herman M.W. (1980), Continuity of care, „JAMA”, Vol. 243 No. 4, pp. 352–354. [6] Gordon T., Booysen F., Mbonigaba J. (2020), Socio-economic Inequalities in the Multiple Dimensions of Access to Healthcare: The Case of South Africa, „BMC Public Health”, Vol. 20, art. 289. [7] Guthrie B., Wyke S. (2000), Does Continuity in General Practice Really Matter? „The BMJ”, Vol. 321, No. 7263, pp. 734–736. [8] Haggerty J., Burge F., Lévesque J.F., Gass D., Pineault R., Beaulieu M.D., Santor D. (2007), Operational Definitions of Attributes of Primary Health Care: Consensus among Canadian Experts, „Annals of Family Medicine”, Vol. 5, No. 4, pp. 336–344. [9] Hanson K., Yip W.C., Hsiao W. (2004), The Impact of Quality on the Demand for Outpatient Services in Cyprus, Health Economics, Vol. 13, No. 12, pp. 1167–1180. [10] Kapała W., Chudziński S., Hyrcza S. (2008), Oczekiwania pacjentów hospitalizowanych na oddziałach zabiegowych wobec personelu pielęgniarskiego, „Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne”, Nr 2, s. 12–18. [11] Kelly L. (1997), Four Principles of Family Medicine. Do They Serve us Well? „Canadian Family Physician”, Vol. 43, pp. 1902–4, 1909–12. [12] Khan A.A., Bhardwaj S.M. (1994), Access to Health Care. A Conceptual Framework and its Relevance to Health Care Planning, „Evaluation & the Health Professions”, Vol. 17, No. 1, pp. 60–76. [13] Kisiel Ż., Samborska-Sablik A., Gaszyński W. (2008), Ocena jakości opieki medycznej na przykładzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, „Zdrowie Publiczne”, Vol. 118, Nr 3, s. 329–333. [14] Kludacz-Alessandri M., Hawrysz L., Korneta P., Gierszewska G., Pomaranik W., Walczak R. (2021), The Impact of Medical Teleconsultations on General Practitioner - Patient Communication during COVID- 19: A Case Study from Poland, „PLoS ONE”, Vol. 16, No. 7, art. e0254960. [15] Krupat E., Bell R.A., Kravitz R.L., Thom D., Azari R. (2001), When Physicians and Patients Think Alike: Patient-centered Beliefs and Their Impact on Satisfaction and Trust, „The Journal of Family Practice ”, Vol. 50, No. 12, pp. 1057–1062. [16] Langbecker D., Caffery L.J., Gillespie N., Smith A.C. (2017), Using Survey Methods in Telehealth Research: A Practical Guide, „Journal of Telemedicine and Telecare”, Vol. 23, No. 9, pp. 770–779. [17] Levesque J.F., Harris M.F., Russell G. (2013), Patient-centred Access to Health Care: Conceptualising Access at the Interface of Health Systems and Populations, „International Journal for Equity in Health”, Vol. 12, art. 18. [18] Parchman M.L., Noël P.H., Lee S. (2005), Primary Care Attributes, Health Care System Hassles, and Chronic Illness, „Medical Care”, Vol. 43, No. 11, pp. 1123–1129. [19] Raczyńska E. (2020), Efektywność w ochronie zdrowia jako wyzwanie dla zarządzania, „Przegląd Organizacji”, Nr 5, s. 27–34. [20] Samuelson P.A., Nordhaus W.D. (2012), Ekonomia, Wyd. Rebis, Warszawa. [21] Shi L., Starfield B., Xu J., Politzer R., Regan J. (2003), Primary Care Quality: Community Health Center and Health Maintenance Organization, „Southern Medical Journal”, Vol. 96, No. 8, pp. 787–795. [22] Sparbel K.J., Anderson M.A. (2000), Integrated Literature Review of Continuity of Care: Part 1, Conceptual Issues, „Journal of Nursing Scholarship”, Vol. 32, No. 1, pp. 17–24. [23] Starfield B., Shi L., Macinko J. (2005), Contribution of Primary Care to Health Systems and Health. „The Milbank Quarterly”, Vol. 83, No. 3, pp. 457–502. [24] Stewart M. (2001), Towards a Global Definition of Patient Centred Care: The Patient Should Be the Judge of Patient Centred Care, „British Medical Journal”, Vol. 322, No. 7284, p. 444. [25] World Health Organization. (2018), Delivering Quality Health Services: A Global Imperative, OECD Publishing, Geneve. [26] Worrall G., Knight J. (2006), Continuity of Care for Older Patients in Family Practice: how Important is It? „Canadian Family Physician”, Vol. 52, No. 6, pp. 754–755.
Publikacje z rocznika