Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 8
Słowa kluczowe: telemedycyna, telekonsultacje, doświadczenia z systemem, COVID-19
Strony: 20-27
Język publikacji: Polski
Pobierz
Telemedycyna w czasie pandemii COVID-19. Doświadczenia pacjentów z systemem w świetle w wyników badań w Polsce
Agnieszka Bitkowska, Wioletta Pomaranik, Liliana Hawrysz, Piotr Korneta
Abstrakt

Pandemia COVID-19 w zdecydowany sposób wpłynęła na rozwój telemedycyny na świecie, a także w Polsce oraz uczyniła z niej podstawowe narzędzie świadczenia usług medycznych. Wynika to z faktu coraz szerszego stosowania opieki zdalnej w warunkach obecnej pandemii, a nie z jej upowszechniania z konieczności stosowania różnorodnych narzędzi i technik komunikacji z pacjentami. Telemedycyna jest stosunkowo nowym podejściem w Polsce, natomiast od lat jest stosowana praktycznie szczególnie w Stanach Zjednoczonych, USA, Kanadzie czy Australii.

Celem naukowym artykułu  jest ocena czynników satysfakcji pacjentów z telekonsultacji w kontekście doświadczenia z systemem w okresie pandemii COVID-19. W publikacji zastosowano następujące metody i techniki badawcze: analizę literatury przedmiotu oraz analizę wyników badań własnych realizowanych w Polsce w 2021 roku. Przedstawione w artykule zagadnienia mają zarówno walor poznawczy, jak i praktyczny.

Bibliografia
Bibliografia [1] Akkoyun I. (2012), The Advantages of Using Photographs and Video Images in Telephone Consultations with a Specialist in Paediatric Surgery, „African Journal of Paediatric Surgery”, Vol. 9, No. 2, pp. 128–131. [2] Bove A.A., Homko C.J., Santamore W.P., Kashem M., Kerper M., Elliott D.J. (2013), Managing Hypertension in Urban Underserved Subjects Using Telemedicine - A Clinical Trial, „American Heart Journal”, Vol. 165, No. 4, pp. 615–621. [3] Bradbury A., Patrick-Miller L., Harris D., Stevens E., Egleston B., Smith K., Mueller R., Brandt A., Stopfer J., Rauch S., Forman A., Kim R., Fetzer D., Fleisher L., Daly M., Domchek S. (2016). Utilizing Remote Real-time Videoconferencing to Expand Access to Cancer Genetic Services in Community Practices: A Multicenter Feasibility Study, „Journal of Medical Internet Research”, Vol. 18, No. 2, e23. [4] Chang YW., Hsu PY., Wang Y., Chang PY. (2019). Integration of Online and Offline Health Services: The Role of Doctor-patient Online Interaction. „Patient Education Counseling”, Vol. 102, No. 10, pp. 1905–1910. [5] Cremades M., Ferret G., Parés D., Navinés J., Espin F., Pardo F., Caballero A., Viciano M., Julian J.F. (2020), Telemedicine to Follow Patients in a General Surgery Department. A Randomized Controlled Trial, „American Journal of Surgery”, Vol. 219, No. 6, pp. 882–887. [6] Dick P.T., Filler R., Pavan A. (1999), Participant Satisfaction and Comfort with Multidisciplinary Pediatric Telemedicine Consultations, „Journal of Pediatric Surgery”, Vol. 34, No. 1, pp. 137–141. [7] Fleischhacker C.L. (2020). Patient Satisfaction with Telehealth Services Compared to In-Office Visits: A Systematic Literature Review, „Cornerstone: A Collection of Scholarly and Creative Works for Minnesota State University”, Mankato. [8] Jang-Jaccard J., Nepal S., Alem L., Li J. (2014), Barriers for Delivering Telehealth in Rural Australia: A Review Based on Australian Trials and Studies, „Telemedicine Journal and e-Health”, Vol. 20, No. 5, pp. 496–504. [9] Korczak K. (2019), Wykluczenie cyfrowe w ochronie zdrowia z perspektywy pacjentów oraz personelu medycznego, „Polityka Społeczna”, Tom 45, Nr 8(545), s. 24–29. [10] Kumar S., Kumar A., Kumar M., Kumar A., Arora R., Sehrawat R. (2020), Feasibility of Telemedicine in Maintaining Follow-up of Orthopaedic Patients and their Satisfaction: A Preliminary Study, „Journal of Clinical Orthopaedics and Trauma”, Vol. 11, No. 5, pp. 704–710. [11] Layfield E., Triantafillou V., Prasad A., Deng J., Shanti R.M., Newman J.G., Rajasekaran, K. (2020), Telemedicine for Head and Neck Ambulatory Visits during COVID-19: Evaluating Usability and Patient Satisfaction, „Head and Neck”, Vol. 42, No. 7, pp. 1681–1689. [12] Leonardsen A.C.L., Hardeland C., Helgesen A.K., Grøndahl V.A. (2020), Patient Experiences with Technology Enabled Care across Healthcare Settings - A Systematic Review, „BMC Health Services Research”, Vol. 20, No. 1, pp. 1–17. [13] Mann D.M., Ji Chen Rumi Chunara, P.A. Testa, O. Nov (2020), COVID-19 Tranforms Health Care though Telemedicine: Evidence from the Field, Journal of the „American Medicine Informatucs Association”, Vol. 27, No. 7, pp. 1132–1135. [14] Nerlich M., Balas E.A., Schall T., Stieglitz S.P., Filzmaier R., Asbach P., Dierks C., Lacroix A., Watanabe M., Sanders J.H., Doarn C.R., Merrell R.C. (2002), Teleconsultation Practice Guidelines: Report from G8 Global Health Applications Subproject 4, „Telemedicine Journal and E-Health”, Vol. 8, No. 4, pp. 411–418. [15] Orlando J.F., Beard M., Kumar S. (2019). Systematic Review of Patient and Caregivers’ Satisfaction with Telehealth Videoconferencing as a Mode of Service Delivery in Managing Patients’ Health, „PLoS ONE”, Vol. 14, No. 8, e0221848. [16] Pinar U., Anract J., Perrot O., Tabourin T., Chartier-Kastler E., Parra J., Vaessen C., de La Taille A., Roupret M. (2020). Preliminary Assessment of Patient and Physician Satisfaction with the Use of Teleconsultation in Urology during the COVID-19 Pandemic, „World Journal of Urology”, September, pp. 1–6. [17] Raczyńska E. (2020), Efektywność w ochronie zdrowia jako wyzwanie dla zarządzania, „Przegląd Organizacji”, Nr 5(964), s. 27–34. [18] Ramaswamy A., Yu M., Drangsholt S., Ng E., Culligan P.J., Schlegel P.N., Hu J.C. (2020), Patient Satisfaction with Telemedicine During the COVID-19 Pandemic: Retrospective Cohort Study, „Journal of Medical Internet Research”, Vol. 22, No. 9, e20786. [19] Robakowski P., Synoweć J. (2020). Polityka zdrowotna RP – co zmieniło się w dobie COVID-19, „Studia Polityczne”, Tom 48, Nr 3, s. 85–106. [20] Russo V., Cassini R., Caso V., Donno C., Laezza A., Naddei M., Fiorelli A., Golino P., Nigro G. (2021), Nursing Teleconsultation for the Outpatient Management of Patients with Cardiovascular Disease during COVID-19 Pandemic, „ International Journal of Environmental Research and Public Health”, Vol. 18, No. 4, p. 2087. [21] Stephanie L., Sharma R.S. (2020), Digital Health Eco-systems: An Epochal Review of Practice-oriented Research, „International Journal of Information Management”, Vol. 53, No. 3, 102032. [22] Sansom-Daly U.M., Bradford N. (2020). Grappling with the “Human” Problem Hiding behind the Technology: Telehealth during and beyond COVID-19, „Psycho-Oncology”, Vol. 29, No. 9, pp. 1404–1408. [23] Syed S.T., Gerber B.S, Sharp L.K. (2013) Traveling towards Disease: Transportation Barriers to Health Care Access. „Journal of Community Health”, Vol.38, No. 5, pp. 976–993. [24] Tenforde A.S., Borgstrom H., Polich G., Steere H., Davis I.S., Cotton K., O’Donnell M., Silver J.K. (2020), Outpatient Physical, Occupational, and Speech Therapy Synchronous Telemedicine: A Survey Study of Patient Satisfaction with Virtual Visits During the COVID-19 Pandemic, „American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation”, Vol. 99, No. 99, pp. 977–981. [25] Walsh C., Cosgrave J., Crean P., Murray D., Walsh R., Kennedy J., Buckley M., O'Hare N.J. (2006), Synchronized, Interactive Teleconferencing with Digital Cardiac Images, „Journal of Digital Imaging”, Vol. 19, No. 1, pp. 85–91.
Publikacje z rocznika