Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 9
Słowa kluczowe: satysfakcja pacjentów, telekonsultacje, podstawowa opieka zdrowotna, COVID-19
Strony: 39-48
Język publikacji: Polski
Pobierz
Satysfakcja pacjentów ze zdalnej opieki medycznej w ramach POZ w czasach pandemii COVID-19 w Polsce
Grażyna Gierszewska, Wioletta Pomaranik, Liliana Hawrysz, Magdalena Kludacz-Alessandri
Abstrakt

Badania satysfakcji pacjentów są ważnym źródłem informacji o poziomie świadczonej opieki w podmiotach ochrony zdrowia i powszechnie uznaje się celowość takich analiz. Z jednej strony, pacjenci mają do tego nienaruszalne prawo i swoistą perspektywę oceny. Z drugiej, zarządzanie instytucją ochrony zdrowia z uwzględnieniem wyników badań satysfakcji pacjentów, stanowi gwarancję utrzymania placówki na rynku usług medycznych, nawet przy istnieniu silnej konkurencji. Celem artykułu jest wskazanie stopnia satysfakcji pacjentów z jakości opieki medycznej w warunkach pracy zdalnej placówek podstawowej opieki zdrowotnej wymuszonej przez pandemię COVID-19. Z uzyskanych danych stwierdza się wysoki poziom satysfakcji ze zdalnej opieki medycznej w ramach POZ. Badanie to pokazało też kilka obszarów, które wymagają udoskonalenia, np. konieczność wprowadzenia wideokonferencji, poprawa ciągłości i koordynacji opieki oraz skrócenie czasu oczekiwania na telekonsultacje.

Bibliografia
[1] Al-AbriR., Al-Balushi A. (2014), Patient Satisfaction Survey as a Tool towards Quality Improvement, „Oman Med Journal”. Vol. 29, No. 1, pp. 3–7. [2] Andrabi S.A., Hamid S., Rohul J., Anjum F. (2012), Measuring Patient Satisfaction: A Cross-Sectional Study to Improve Quality Care at a Tertiary Care Hospital, „Health Line”, 3, pp. 59-62. [3] Bourdillon F., Tézenas du Montcel S., Collin, E., Coutaux A., Lébeaupin E., Cesselin F.,Bourgeois P. (2012), Determinants of Patient Satisfaction Regarding Pain Care, „Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique”, Vol. 60, No. 6, pp. 455–462. [4] Gierszewska G., Pomaranik W., Korneta P., Kludacz-Alessandri M. (2021), Wymiary jakości podstawowej opieki medycznej i ich ocena w warunkach teleporady lekarskiej podczas pandemii COVID-19 w Polsce, „Przegląd Organizacji”, Nr 5, s. 39–52. [5] Gutysz-Wojnicka A. (2010). Zastosowanie polskiej wersji skali zadowolenia z pielęgnacji Newcastle do oceny opieki pielęgniarskiej, rozprawa doktorska, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. [6] Jenkinson C, Coulter A, Bruster S, Richards N, Chandola T. (2002), Patients' Experience and Satisfaction with Health Care: Results of a Questionnaire Study of Specific Aspects of Care, „Quality Safety Health Care”, Vol. 11, No. 4, pp. 335–339. [7] Kludacz-Alessandri M., Hawrysz L., Korneta P., Gierszewska G., Pomaranik W., Walczak R. (2021a), The Impact of Medical Teleconsultations on General Practitioner-Patient Communication during COVID-19: A Case Study from Poland, „PLoS ONE”, Vol. 16, No. 7, art. e0254960. [8] Kludacz-Alessandri M., Walczak R., Hawrysz L., Korneta P. (2021b), The Quality of Medical Care in the Conditions of the COVID-19 Pandemic, with Particular Emphasis on the Access to Primary Healthcare and the Effectiveness of Treatment in Poland , „Journal of Clinical Medicine”, Vol. 10, No. 16, p. 3502. [9] Krakowiak J., Marjański A. (red.), (2010), Ocena i zachowanie świadczeniobiorców usług medycznych, Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź. [10] Kulczycka K. (2004), Przedmiot i kryteria jakości świadczeń zdrowotnych z punktu widzenia pacjenta, [w:] D.A. Ksykiewicz (red.), Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej, Wyd. Czelej, Lublin, s. 167–171. [11] Maconko M., Kopański Z., Strychar J., Małek Ł. (2016), Satysfakcja pacjenta i metody jej pomiaru (Patient Satisfaction and the Methods of Itsassessment), „Journal of Clinical Healthcare”, No. 3. [12] Maciąg A., Sakowska I. (2006), Rola i prawa pacjenta w obszarze usług zdrowotnych. Studia i Materiały Wydział Zarządzania UW nr 1, Warszawa. [13] Małecka B., Marcinkowski J.T. (2007), Satysfakcja pacjenta czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, Vol. 88, Nr 1. [14] Mykowska A. (2002), Satysfakcja pacjenta a jakość obsługi medycznej, „Zdrowie i Zarządzanie”, Nr 4(6), s. 69–73. [15] Otani K., Herrmann P.A., Kurz R.S. (2011), Improving Patient Satisfaction in Hospital Care Settings, „Health Services Management Research”, Vol. 24, No. 4, pp. 163–169. [16] Platonova E.A, Kennedy K.N, Shewchuk R.M.(2008), Understanding Patient Satisfaction, Trust, and Loyalty to Primary Care Physicians, „Medical Care Research and Review”, Vol. 65, No. 6, pp. 696–712. [17] Rama M., Kanagaluru S.K. (2011), A Study on the Satisfaction of Patients with Reference to Hospital Services, „International Journal of Business Economics & Management Research”, Vol. 1, No. 3, pp. 15–25. [18] Raport z badania satysfakcji pacjentów korzystających z teleporad u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w okresie epidemii COVID-19, NFZ Departament Obsługi Pacjentów, Warszawa 8 sierpnia 2020. [19] Risser N. (1975), Development of an Instrument to Measure Patient Satisfaction with Nurses and Nursing Care in Primary Care Settings, „Nursing Research”, Vol. 24, No. 1. [20] Setyawan F.E.B., Supriyanto S., Tunjungsari F. (2019), Medical Staff Services Quality on Patients Satisfaction Based on SERVQUAL Dimensions, „International Journal Public Health Research”, Vol. 8, No. 1, pp. 57–57. [21] Starfield B., Shi L., Macinko J. (2005), Contribution of Primary Care to Health Systems and Health, „The Milbank Quarterly”, Vol. 83, No. 3, pp. 457–502. [22] Szpringer M., Chmielewski J., Kosecka J., Sobczyk B., Komendacka O. (2015), Poziom satysfakcji pacjenta jako jeden z aspektów jakości opieki medycznej, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, Vol. 21, Nr 2, s. 132–137. [23] Tanniru M., Khuntia J. (2017), Dimensions of Patient Experience and Overall Satisfaction in Emergency Departments, „Journal of Patient Experience”, Vol. 4, No. 3, pp. 95–100. [24] Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 849. [25] Wagner D., Bear M. (2009), Patient Satisfaction with Nursing Care: A Concept Analysis within a Nursing Framework, „Journal of Advanced Nursing”, Vol. 65, No. 3, pp. 692–701. [26] Weaver M.S., Lukowski J., Wichman B., Navaneethan H., Fisher A.L., Neumann M.L. (2021), Human Connection and Technology Connectivity: A Systematic Review of Available Telehealth Survey Instruments, „Journal of Pain and Symptom Management”, Vol. 61, No. 5, pp. 1042–1051. [27] Williams S., Weinman J., Dale J., Newman S. (1995), Patient Expectations: What Do Primary Care Patients Want from the GP and How Far Does Meeting Expectations Affect Patient Satisfaction? „Family Practice”, Vol. 12, No. 2, pp. 193–201. [28] Wyrzykowska M. (2007), Ocena opieki pielęgniarskiej, „Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne”, Nr 1, s. 3–10.
Publikacje z rocznika