Zastosowanie kart kontrolnych do monitorowania zmian na rynku kompetencji pracowniczych
[1] Agrawal S., De Smet A., Lacroix S., Reich A. (2020), To Emerge Stronger from the COVID-19 Crisis, Companies should Start Reskilling their Workforces Now, https://www.mckinsey.com/business-functions/people-and-organizational-performance/our-insights/to-emerge-stronger-from-the-covid-19-crisis-companies-should-start-reskilling-their-workforces-now, access date: 24.03.2022.
[2] American Society for Quality (ASQ), Automotive Industry Action Group (AIAG) (2005), Fundamental Statistical Process Control. Reference Manual, (2nd ed.), AIAG.
[3] Aykroyd R.G., Leiva V., Ruggeri F. (2019), Recent Developments of Control Charts, Iden-tification of Big Data Sources and Future Trends of Current Research, „Technological Forecasting and Social Change”, Vol. 144, pp. 221–232.
[4] Bals L., Schulze H., Kelly S., Stek K. (2019), Purchasing and Supply Management (PSM) Competencies: Current and Future Requirements, „Journal of Purchasing and Supply Management”, Vol. 25, No. 5, pp. 1–15.
[5] Bogoviz A.V., Gulyaeva T.I., Semenova E.I., Lobova S.V. (2019), Transformation Changes in the System of Professional Competences of a Modern Specialists in the Condi-tions of Knowledge Economy’s Formation and the Innovational Approach to Training, [in:] E.G. Popkowa, Y.V. Ragulina, A.V. Bogoviz (eds.), Industry 4.0: Industrial Revolution of the 21st Century, Studies in Systems, Decision and Control, Vol. 169, pp. 193–200.
[6] Bonen T., Loree J. (2021), How to Forecast Skills in Demand: A Primer, https://fsc-ccf.ca/research/how-to-forecast-skills-in-demand-a-primer, access date: 14.01.2022.
[7] Campion M.A., Fink A.A., Ruggeberg B.J., Carr L.P., Geneva M., Odman R.B. (2011), Doing Competencies Well: Best Practices in Competency Modeling, „Personnel Psycholo-gy”, Vol. 64, No. 1, pp. 225–262.
[8] Cegliński P. (2020), The Relations between Dynamic Capabilities and Core Competencies on the Case of Polish Companies, „Administrative Sciences”, Vol. 10, No. 3, pp. 1–10.
[9] Dumičić K., Žmuk B. (2015), Statistical Control Charts: Performances of Short Term Stock Trading in Croatia, „Business Systems Research Journal”, Vol. 6, No. 1, pp. 22–35.
[10] Ferreira C., Robertson J., Pitt L. (2022), Business (un)usual: Critical Skills for the Next Normal, „Thunderbird International Business Review”, pp. 1– 9.
[11] Ferreira F., Fernandes C. (2017), Resources and Capabilities’ Effects on Firm Perfor-mance: What Are They?, „Journal of Knowledge Management”, Vol. 21, No. 5, pp. 1202–1217.
[12] Forsten-Astikainen R., Heilmann P. (2018), Creating a Competence Profile of a New Pro-fession: Social Service Agents in Welfare Centers, „Employee Relations”, Vol. 40, No. 2, pp. 362–380.
[13] Ganie S.A. (2019), Human Resource Management: A Competence Based Approach, „Pa-cific Business Review International”, Vol. 12, No. 3, pp. 30–37.
[14] Graczyk-Kucharska M., Szafrański M., Goliński M., Spychała M., Borsekova K. (2018), Model of Competency Management in the Network of Production Enterprises in Industry 4.0 – Assumptions, [in:] A. Hamrol, O. Ciszak, P. Legutko, M. Jurczyk (eds.), Advances in Manufacturng, Lecture Notes in Mechanical Engineering, Springer, Cham, pp. 195–204.
[15] Greber T. (2003), Zastosowanie kart kontrolnych do analizy zadowolenia klientów, [w:] Analiza satysfakcji i lojalności klientów, StatSoft Polska, Kraków, s. 53–63.
[16] Hamrol A. (2005), Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[17] Iwasiewicz A. (2005), Zarządzanie jakością w przykładach i zadaniach, Śląskie Wydaw-nictwa Naukowe WSZiNS, Tychy.
[18] Jabłońska A. (1998), Rynek, popyt, podaż, [w:] R. Milewski (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 97–132.
[19] Klimas P. (2015), Przesłanki i bariery zawiązywania więzi międzyorganizacyjnych, „Pro-blemy Zarządzania”, Vol. 13, Nr 1, s. 29–46.
[20] Knight G.A., Kim D. (2009), International Business Competence and the Contemporary Firm, „Journal of International Business Studies”, Vol. 40, No. 2, pp. 255–273.
[21] Kończak G. (2007), Metody statystyczne w sterowaniu jakością produkcji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
[22] Kotler Ph. (1994), Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
[23] Koźmiński A.K. (2002), Jak zbudować gospodarkę opartą na wiedzy? [w:] G. Kołodko (red.), Rozwój polskiej gospodarki, Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, s. 156–166.
[24] Monitor Polski (2022), Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, poz. 120, dnia 1 lutego 2022 r., Warszawa.
[25] Montgomery D.C. (2009), Introduction to Statistical Quality Control. 6th Edition, John Wiley & Sons, New York.
[26] Nonaka I., Takeuchi H. (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
[27] Oakland J., Oakland R. (2019), Statistical Process Control, 7th edition, Routledge, New York.
[28] Patalas-Maliszewska J., Hochmeister M. (2011), Modeling Strategic-Knowledge-Resource Management Based on Individual Competencies in SMEs, „Contemporary Economics”, Vol. 5, No. 2, pp. 72–79.
[29] Prahalad, C., Hamel, G. (1990), The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”, Vol. 68, No. 3, pp. 79–91.
[30] R Core Team (2021), R: A language and environment for statistical computing, R Foun-dation for Statistical Computing, Vienna, Austria.
[31] Shaheen M., Azam M.S., Soma M.K., Kumar T.J.M. (2019), A competency framework for contractual workers of manufacturing sector, „Industrial and Commercial Training”, Vol. 51, No. 3, pp. 152–164.
[32] Shin S.R., Han J., Marhold K., Kang J. (2017), Reconfiguring the firm’s core technologi-cal portfolio through open innovation: focusing on technological M&A, „Journal of Knowledge Management”, Vol. 21, No. 3, pp. 571–591.
[33] Spychała M., Szafrański M., Graczyk-Kucharska M., Goliński M. (2017), The Method of Designing Reference Models of Workstations, [in:] F. Marimon, M. Mas-Machuca, J. Ber-begal-Mirabent, R. Bastida (eds.), Proceedings of the 18th European Conference on Knowledge Management ECKM 2017, Academic Conferences and Publishing Internation-al Limited, Barcelona, pp. 930–939.
[34] Stachurski T. (2018), Zastosowanie nieparametrycznej metody bootstrap do statystycznego sterowania procesem, [w:] E. Staniewska (red.), Potencjał innowacyjny w inżynierii pro-dukcji i technologii materiałów, Seria: Materiały Konferencyjne nr 11, Wydawnictwo WI-PiTM Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, s. 103–107.
[35] Szafrański M., Goliński M., Simi H. (eds.), (2017), The Acceleration of Development of Transversal Competences, Centria University of Applied Sciences, Kokkola.
[36] Wawrzyniak K. (2010), Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzę-dzie diagnostyczne, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomi-ca”, Nr 59, s. 115–122.
[37] Whiddett S., Hollyfirde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludz-kimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
[38] Xiao Y.Q., Liu J.K., Pang Y.S. (2019), Development of a Competency Model for Real-estate Project Managers: Case Study of China, „International Journal of Construction Management”, Vol. 19, No. 4, pp. 317–328.