Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: Tożsamość, weryfikacja tożsamości, rekrutacja
Strony: 11-20
Język publikacji: Polski
Pobierz
Tożsamość organizacji a interakcje identyfikacyjne z otoczeniem
Artur Sierpiński
Abstrakt
Tożsamość stanowi cenną wartość dla jednostek i organizacji. Jest ona często mylona ze swymi oznakami i przejawami zewnętrznymi. Artykuł przyznaje pytaniom o istotę tożsamości: „kim jesteśmy?” (aspekt substancjalny) i „co oraz jak robimy?” (aspekt aktualny) centralne miejsce w proponowanym modelu tożsamości organizacji i sposobów jej funkcjonowania. Model poddano testom empirycznym poprzez badanie komunikowania narracji tożsamościowych i badanie dynamiki weryfikacji tożsamości w procesach rekrutacyjnych.
Bibliografia
[1] Aleksander A. (2008), Pojęcie identyfikacji pracownika z organizacją w świetle badań literaturowych oraz w praktyce działalności przedsiębiorstw, „Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik Naukowy”, Nr 4, s. 135–149. [2] Arystoteles (1983), Metafizyka. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. [3] Balmer J. M. T. (2001), Corporate Identity, Corporate Branding and Corporate Marketing, „European Journal of Marketing”, Vol. 35, No. 3–4, pp. 248–291. [4] Bombiak E. (2016), Budowanie relacji wewnętrznych jako podstawa kształtowania kapitału relacyjnego przedsiębiorstwa, [w:] E. Skrzypek, G. Grela, M. Hoffman (red.), Powiązania organizacyjne w społeczeństwie sieciowym, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Ekonomiczny. Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą, Lublin, s. 97–107. [5] Czakon W. (2011), Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji”, Nr 3, s. 57–61. [6] Dąbrowski T. (2016), Kształtowanie reputacji banku komercyjnego: podejście symboliczne i substancjalne, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warszawa. [7] Dybel P. (2004), Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera, Wydawnictwo Universitas, Kraków. [8] Figurska I., Matuska E. (2013), Employer Branding as a Human Resources Management Strategy, „Human Resources Management & Ergonomics”, Vol. VII, No. 2, pp. 35–51. [9] Gregory J.R., Wiechmann J.R. (1993), Marketing Corporate Image: The Company as Your Number one Product, Ntc Pub Group, Chicago. [10] KNF-CSIRT (2022), Fałszywe Inwestycje, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa. [11] Kość-Ryżko K. E. (2013), Narracja i wspomnienia a prawda historyczna w badaniach etnologicznych, „Мaterìali do ukraìnskoï etnologìï”, Nr 12(15), s. 200–204. [12] Kowal W. (2020), Kontekstowość ocen sprawności organizacji, [w:] S. Gregorczyk i G. Urbanek (red.), Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 513–524. [13] Leibniz G. W. (1765), Nouveaux Essais sur L'entendement humain. Liv. II. [dans:] R.E. Raspe, (éd.) Oeuvres philosophiques, latines et françoises (…), Jean Schreuder imprimeur-libraire, Amsterdam & Lipsk, pp. 25–230. [14] Łaciak P. (2013), Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna a modyfikacja neutralnościowa, „Folia Philosophica”, T. 31, s. 61–83. [15] Łaski-Spodar P. (2013), Teoretyczne podstawy koncepcji tożsamości przedsiębiorstwa, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Nr 132, s. 89–104. [16] Manovich L. (2006), Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. [17] Osbert-Pociecha G., Bielińska N. (2020), Ghosting w polskich przedsiębiorstwach – perspektywa kandydata/pracownika. Wyzwania dla rekrutacji, [w:] J. Cewnińska, A.W.S. Krejner-Nowecka (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim – wyzwania, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, s. 437–452. [18] Piłat-Borcuch M. (2013), Pomiędzy tożsamością osobową a postawą społeczną, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie”, Nr 65, s. 317–327. [19] Płotka W. (2013), Redukcja transcendentalna jako zapytywanie. Fenomenologia Husserla a problem pytania, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, Nr 1(85), s. 173–190. [20] Przegalińska A. (2014), Fenomenologia istot wirtualnych. Rozprawa doktorska, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. [21] Radomski A. (2001), Badanie narracji historycznej: próba konceptualizacji kulturoznawczej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F. Historia”, Nr 56, s. 211–233. [22] Romele A. (2014), Narrative Identity and Social Networking Sites, „Études Ricoeuriennes / Ricoeur Studies”, Vol. 4, No. 2, pp. 108–122. [23] Rzemieniak M. (2014), Budowanie tożsamości oferty usługowej w oparciu o wartości niematerialne, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Usługi 2014. Sektor usług uwarunkowania i tendencje rozwoju”, Nr 252, s. 44–53. [24] Sulich A. (2017), Grywalizacja procesów rekrutacji i selekcji, „Rynek-Społeczeństwo-Kultura”, Nr 22(1), s. 27–31. [25] Szaj P. (2018), Zwi(ch)nięte koło radykalnohermeneutyczne, „Przestrzenie Teorii”, Nr 30, s. 231–245. [26] Sznajd-Weron K., Sznajd J. (2000), Opinion Evolution in Closed Community, „International Journal of Modern Physics C”, Vol. 11, No. 6, pp. 1157–1165. [27] Wasiluk A., Tomaszuk A. (2020), Organizacja w sieci relacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok. [28] Winnicka-Wejs A., Pietruszka A. (2015), Kształtowanie employer brandingu na polskim rynku pracy – przykłady, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie”, Nr 61(1202), s. 231–253. [29] Zając K. (2014), Marketing rekrutacyjny jako narzędzie employer brandingu, [w:] K. Kubiak, (red.) Employer branding w teorii i praktyce, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, s. 91–121. [30] Zarębska A. (2003), Tożsamość przedsiębiorstwa – znacznie szersze spojrzenie na kulturę organizacyjną, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 14–16. [31] Zarębska A. (2006), Reputacja firmy – efekt zarządzania tożsamością organizacyjną, „Przegląd Organizacji”, Nr 4, s. 19–22. [32] Zarębska A. (2008), Znaczenie przywództwa w kształtowaniu tożsamości organizacji przedsiębiorstwa, „Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik Naukowy”, Nr 4, s. 53–72. [33] Żarnik-Żuławska J. (2012), Personnel Marketing as a Stimulant for Creating a New Company Identity, „Journal of Positive Management”, Vol. 3, No. 1, pp. 105–120.
Publikacje z rocznika